Egy százalék: sok kicsi sokra megy

Nyomtatás
Egy százalék: sok kicsi sokra megy

Az elmúlt hetekben egy online kérdőívvel igyekeztünk górcső alá vetni a SZJA 1%-ával kapcsolatos motivációkat és elvárásokat. Képet akartunk kapni arról, hogy a tevékenységünket követő és valamilyen formában velünk kapcsolatban álló emberek hogy viszonyulnak a személyi jövedelem adó civil szervezeteknek felajánlható 1%-áról. Tettük ezt annak érdekében, hogy megtudjuk, támogatóink mely tevékenységünket tartják a legfontosabbnak, valamint hogy milyen motivációk befolyásolják döntéseiket a felajánláskor. Ezúton is köszönjük mindenkinek a kitöltést.

 

Válaszadóink több mint  -a (67,74%) a 19-39 éves korosztályba tartozik, ami megfelel annak a feltevésnek, hogy társadalmi szempontból ez a legaktívabb korosztály. A válaszadók közel ¾-e (74,19%) felajánlja személyi jövedelem adója 1%-át valamely civilszervezet számára.

 

Viszont aggodalomra ad okot, hogy azok a kitöltők, akiknek van adóköteles jövedelmük, és mégsem ajánlják fel az 1%-ukat, nem tudatlanságból nem teszik (mert nem tudnak erről a lehetőségről), hanem negatív előítéleteik (vagy tapasztalataik) vannak. Volt olyan, aki az általunk felsorol összes lehetséges negatív képet bejelölte. Például, hogy politikai célokat szolgálnak a civil szervezetek. Ebből is látszik, hogy az egész szektorra károsan hatnak a politika által generált botrányok.

 

A döntés motivációját firtató kérdésünkre a legtöbben azt jelölték meg, hogy olyan szervezetnek ajánlják fel, akiknek egyetértenek a céljaikkal. Utána következik a személyes ismeretség és egy kicsit ad hoc jellegű motiváció, a “kerestem egy szimpatikus szervezetet”. Még utóbbi is jelentős a maga 12,5%-ával.

 

Ehhez képest a klasszikusnak mondható marketing eszközökre (tévé, rádió, újság, internet) adott válaszok aránya eltörpül (5-7,5%). Persze nem elhanyagolandó az a tény sem, hogy aki “csak” felakarja ajánlani valakinek, könnyebben  befolyásolhatók marketing eszközökkel, mint aki a támogatandó cél tekintetében is tudatos.

 

Végezetül pedig következzen a számunkra talán legérdekesebb kérdésre adott válaszok elemzése: Mire fordítsuk az "1%"-ot? Igyekeztünk minden projektet, tevékenységet felsorolni az opciók közé, amelyekkel vagy már foglalkoztunk, vagy terveink közt szerepel. Toronymagasan kapta a legtöbb szavazatot a megállóhelyek és környezetük rendbe tétele. Örülünk, hogy ekkora népszerűségnek örvend az “Én megállóm!” projektünk, amely tavaly valósult meg az Új Európa Alapítvány támogatásával. A programot mi is szeretnénk folytatni, az előkészületei már folyamatban vannak.

 

A második dobogós a régi járművek felújítása. A nosztalgia járművek mindig is népszerűek voltak minden korosztály számára és nem csak a szakmabelieket vonza egy-egy veterán járművel színesített rendezvény. Egy-egy régi jármű teljes felújítása azonban rendkívül élőmunka-igényes, ezért ennek van a legnagyobb költsége is. Ez azonban az éves költségvetésünket is jelentősen meghaladja, ezért egyelőre csak töredékét tudjuk, tudnánk biztosítani például egy teljes jármű felújításának. Ugyanakkor a nosztalgiázni vágyók igényeit szolgáljuk, hogy immár harmadik éve a Múzeumok Éjszakáján útnak tudjuk indítani az ÉMKK (korábban Hajdú Volán) Ikarus 311-esét.

 

Szintén népszerű állandó projektünk, a menetrendi oldalunk (http://menetrend.derke.hu), amely szinte az egyesület indulása óta működik, és az egyesület lelkes tagjai tartják karban, és folyamatosan fejlesztik. A sok szavazat mutatja, hogy igény van az online elérhető és áttekinthető menetrendi keresőre.

 

Még egyszer köszönjük a kitöltéseket és a fentieket figyelembe véve igyekszünk majd eleget tenni az elvárásoknak.

 

A felajánlások motivációja

Belépés