Kevesebb vonat lesz jövőre, de mégis megáll az IC Püspökladányban

Nyomtatás

Hosszas vívódás után elkészült a 2008. december 14-től érvénybe lépő vasúti menetrend, amely letölthető a MÁV-START Zrt. honlapjáról. Régiónkban az eljutási lehetőségek romlottak, kevesebb vonat közlekedik majd, többet pihennek a vasutasok és a szerelvények, de továbbra is megáll az IC Püspökladányban. Hajtás után olvashat a leglényegesebb változásokról. A dunántúli ütemes menetrend bevezetésének Szabó Pál ex-miniszter záhonyi kiruccanásán deklarált meggondolatlan "feltétele" volt, hogy bázis évhez (2008) képest több vonatkilométer nem lehet országos szinten. Persze költségekről nem esett szó, mert az a tévhit még mindig él, hogy a költségek egyenes arányban vannak a megtett kilométerekkel. Ez talán egy zsák levél és karácsonyi képeslapok szállításnál igaz, de az utas nem biztos, hogy várni fog a később közlekedő vonatra, hanem más eljutási lehetőséget keres. Tehát kevesebb lesz az utas. Ezért aztán összességében többe kerül a kevesebb, nem is beszélve arról, hogy integrált ütemes menetrend egy olyan rendszer, amely csak egységesen képes hatékonyan működni, elemeire bontva nem. Ennek a kijelentésnek a legnagyobb kárát a keleti országrész látja. Szolnok - Debrecen - Záhony viszonylatban elsősorban hétvégén lesz kevesebb vonat, az egyéb fővonalakon és a mellékvonalakon munkanapi betétjáratok is szűnnek meg. Nem mintha sajnálnánk a dunántúliaktól a többletet, de nem arról van szó, hogy ott szükség lenne a keleti országrész kocsijaira. (A szerelvényeket egyébként is körülményes lenne 3-4 órára Székesfehérvárra teleportálni) Ezek a nem közlekedő vonatok egyszerűen várakozni fognak valamelyik állomáson - akár személyzettel, mozdonnyal együtt- , vagy éppen szerelvénymenetként, fizető utasok nélkül állnak át egyik állomásról a másikra. De az is előfordulhat, hogy a nem közlekedő vonat személyzete munkaidőben utasként 1-2 órás utazást követően másik vonatoz áll át szolgálatra. Ezen megszorítások az ütemes menetrend azon lényeges elemét csorbítják, hogy a rendelkezésre álló eszközállományt és munkaerőt a leghatékonyabban használják ki. Vagyis csökken a hatékonyság. Az eddig megszokott ütemességen keletkezett "lyukak" pedig sok bosszúságot fognak okozni az utazóközönségnek, ha olyan vonathoz indulunk el, ami a megszokott ütemhez képeset nem közlekedik.

De nézzük a változásokat sorban: Budapest - Szolnok - Debrecen - Nyíregyháza - Záhony vonalon hétvégén járhatunk rosszul, ugyanis az óránkénti ütem már koránt sem olyan biztos. Szombati napokon délután, vasárnap pedig délelőtt lesz kevesebb IC és Szolnok - Záhony személyvonat, ezért ezen időszakban utazóknak nem árt körültekintően tájékozódni, mert lehet, hogy nem jön az vonat, ami egyébként az órás ütemben megszokott lenne. Debrecen-Füzesabony vonalon a balmazújvárosiak eljutási lehetőségei csökkennek, ugyanis hétköznap napközben kevesebb vonat lesz Debrecen - Balmazújváros viszonylatban. Debrecen - Mátészalka viszonylatban lényegi változás nem történik, csak indulási idők változnak helyenként 1-2 percet. Debrecen - Tiszalök vonalon a reggel és kora délután közlekedő egy-egy pár Debrecen - Hajdúnánás viszonylatban közlekedő vonat szűnik meg. Debrecen - Nyírábrány vonal leglényegesebb változása, hogy VARADINUM néven lesz közvetlen Debrecen-Nagyvárad vonat Érmihályfalván át. A Nagybányára közlekedő SZAMOS ezentúl Debrecenből indulva csak nemzetközi személyvonatként közlekedik, tehát a követlen budapesti kapcsolat megszűnik. Pontosabban egy korábban közlekedő személyvonatot neveznek ki nemzetközi vonatnak. Ez a reggeli órákban lehet kellemetlen a nyírábrányi és vámospércsi lakosoknak, hiszen ezentúl három közlekedő vonat helyett csak a 6:09-kor Nyírábrányból induló egyetlen vonattal tudnak Debrecenbe eljutni. Utána már csak két óra múlva, 8:09-kor lesz rá lehetőség, ugyanis a reggeli és a délutáni Debrecen - Vámospércs betétjárat is megszűnik. Debrecen - Létavértes és Debrecen - Nagykereki vonalon pozitívum, hogy kevesebb Sárándon szétkapcsolt vonat fog közlekedni, így Sáránd elérhetősége javul. Püspökladány - Biharkeresztes vonalon is bevezetésre kerül az ütemes menetrend, ami ugyan több vonatot nem jelent, sőt a utolsó 22:15-kor Püspökladányból induló vonat megszűnik és 21:15 lesz az utolsó lehetőség elhagyni Püspökladányt Biharkeresztes felé. Püspökladány és térségére amúgy is rájárt a rúd, korábbi elképzelések szerint ugyanis a jelenlegi 14 helyett 4 IC állt volna meg a sárréti településen. Ezek közül is csak azok amelyek Biharkeresztes-Nagyvárad felé közlekednek és egyébként is szükséges megállniuk mozdonycsere miatt.

De tiltakozások és interpellációk hatására a korábbi tervekkel ellentétben továbbra is meg fognak állni az InterCity vonatok Püspökladányban. A helyzet éles politikai vitát robbantott ki, noha az ötletnek nem sok köze volt a politikához. Az okok egészen Nyíregyházán át Szerencsig vezetnek. Az ütemes menetrenddel bevezetett, úgynevezett kör IC-k zavarérzékenysége az említett egyvágányú vonalszakaszra vezethető vissza, amin ha törik, ha szakad adott időre át kell érni, különben borul a menetrend, többek között a Ceglédi ászállási lehetőség. Az említett vonalat, illetve a korához képest viszonylag jó állapotú 100. számú Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonalon a pálya szélét mostanság igencsak kidekorálták a sebességkorlátozást jelző sárga táblákkal. Ezért aztán valahonnan időt kellett nyerni ahhoz, hogy a menetidő tartható legyen. Ennek két módja van. Az egyszerűbb megoldás az, ha valahol nem áll meg a vonat. Kicsit komplikáltabb és költségesebb megoldás a pálya felújítása, és a sebességkorlátozások megszüntetése. Noha vannak száz éves mellékvonalak, de egy 35-40 évvel ezelőtt 120 km/h sebességre kiépített pályán évről évre nagyobb kihívást jelent ez a maximális sebesség biztosítása. A könnyű módszer azért is kerülhetett elő, mert az IC vonatok, - néhány reggeli és hétvégi járatot leszámítva - igen alacsony utasforgalmat bonyolítanak Püspökladányban. (Talán növelné az utasforgalmat, ha Debrecen-Püspökladány között is lehetne utazni 130,- forintos pótjeggyel és nagyobb értelmet adna a megállásnak.) De úgy tűnik mégis sikerült belevágni a komplikáltabb megoldásba, ami azt jelenti lesz pályafelújítás. A menetidő tartható lesz a püspökladányi megállással is. Kérdés, hogy mikortól és meddig. A munkák elvégzésére - időjárástól függően - szűk két hét van, ami nem biztos, hogy elegendő idő. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a koros pályán újabb sebességkorlátozások bevezetése várható különösen a téli csapadékos időszak és a nyári melegek után. Ezek pedig ismételten előidézik azt, hogy tartalék menetidővel nem rendelkező kör IC vonatok Budapesttől Budapestig rendre késni fognak. Tartós megoldást a pálya átépítése jelentene, ami az eddigi tapasztalatokat figyelembe véve elég vontatottan halad.