Szolnok: újra gyártunk vonatokat!

Nyomtatás

A svájci Stadler Rail Csoporthoz tartozó Stadler Szolnok Kft. megszerezte a tevékenysége elindításához szükséges utolsó engedélyt is, így március 2-án megkezdte a FLIRT vonatok összeállításához szükséges alumínium kocsiszekrények gyártását.

A jelenlegi tervek szerint a MÁV által rendelt, 2010-ig leszállítandó 30 elővárosi villamos motorvonatból legkevesebb hét darab részben már a szolnoki üzemben készülhet el. A magyarországi részvétel azt jelenti, hogy a hazai vasútvonalakon közlekedő legmodernebb motorvonatok részben már magyar termékek lesznek.

A Stadler két hete szerezte meg a termelés éles elindításához szükséges utolsó engedélyt is, így a napokban elkezdődött a FLIRT motorvonatok gyártásához szükséges alumínium kocsiszekrények hegesztése és festése Szolnokon. A jelenlegi tervek szerint az üzem a 2009-es évben 60 kocsitest elkészítésére elegendő kapacitással kezdi meg a működést, amely a közeljövőben a munkavállalók számával arányosan növekszik majd. A beruházás befejezését követően, a teljes kapacitás kihasználása esetén az üzem évi 200 kocsitest elkészítésére lesz alkalmas, amely mintegy 200 munkavállaló alkalmazását fogja jelenteni.

A Stadler szolnoki üzeme részt vesz a MÁV által 2007-ben megrendelt 30 elővárosi villamos motorvonat gyártásában is. A jelenlegi szállítási ütemezés lehetővé teszi ugyanis a Stadler számára, hogy a 30 motorvonatból legkevesebb 7 FLIRT kocsiszekrényeinek hegesztése és festése már a szolnoki üzemben valósuljon meg. Ennek eredményeképpen a MÁV-nak készülő motorvonatok közül 7 FLIRT részben magyar gyártású termék lesz. A Stadler a vonatok leszállítását, a szállítási szerződésben vállalt határidőnél két hónappal korábban, 2009. januárjában kezdte el. A 30 motorvonatból álló flotta utolsó két darabját a Stadler várhatóan 2010 februárjában fogja leszállítani, amelynek eredményeképpen a MÁV járműállományának legnagyobb motorvonat flottája az összesen 60 darabos FLIRT állomány lesz.

Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a gyártás elindításával kapcsolatban elmondta: Úgy gondolom nem kell különösebben hangsúlyoznom, hogy mennyire örülünk a termelés elindulásának. Amikor elkezdtük ezt a beruházást, csak halvány remény volt számunkra, hogy a MÁV-nak készülő vonatok egy része már részben Szolnokon készülhet majd el. De mára ez valósággá vált, és a mai kedvezőtlen gazdasági környezetet is figyelembe véve erre a sikerre különösen büszkék vagyunk.

A Stadler 2008 óta van jelen Szolnokon, az alumínium kocsiszekrény gyártó üzemének alapkövét tavaly májusban rakta le a svájci vasúti járműgyártó társaság. A Stadler Rail Csoporton belül a szolnoki üzem jelenleg a FLIRT vonatok kocsitesteinek hegesztéséért és festéséért lesz felelős, amely tevékenység a későbbiekben akár végösszeszereléssel is kiegészülhet. A beruházással a Stadler egy a közép-kelet-európai régióban teljesen egyedülálló technológiát és szaktudást is hoz Szolnokra.

A Stadler Rail Group-ról

A sínjárművek felhasználó-specifikus megoldásainak rendszerét kínáló Stadler Rail Group Svájcban, (Altenrhein, Bussnang és Winterthur), Németországban (Berlin-Pankow és Velten), Lengyelországban, (Siedlce), Magyarországon (Budapest, Pusztaszabolcs és Szolnok) és Algériában (Algír) van jelen. A Csoport összesen több mint 2.400 alkalmazottat foglalkoztat. A Csoport járműcsaládjának legismertebb tagjai a GTW (452 db), a RS1 Regio-Shuttle (402 db) a MÁV részére is szállított FLIRT (514 db) elnevezésű vonatok, továbbá a Variobahn (255 értékesített villamos) és a Tango (90 értékesített villamos) fantázianevű villamos járművek. A Stadler személyszállító vasúti járműveket és dízel-elektromos mozdonyokat is gyárt, továbbá globális piacvezetőnek számít a fogaskerekű járművek piacán.

szolnok.hu