Központi forgalomirányítás testközelből (KÖFI)

Nyomtatás
KÖFI irányító terem

Az Európai Mobilitási Hét alkalmából a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület kérésére, a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeletetési Főigazgatóság Debreceni Területi Igazgatósága jóvoltából az érdeklődők megtekinthették azt a helyet Debrecenben a MÁV Igazgatóság épületében, ahonnan a városunktól több mint 50 kilométerre északra található (egy vágányú, villamosított) Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonal forgalmát irányítja egy személy.

A Budapest-Nyugati és Budapest-Keleti között közlekedő kör InterCity vonatok sokak számára nem ismeretlenek. Ha a Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonalon nem lenne központi forgalomirányítás, talán nem is lenne lehetséges, hogy ezek a keleti országrészt ellátó vonatok komoly késés nélkül közlekedjenek. A vonal ugyanis egyvágányú, ami azt jelenti, hogy két állomás között egyszerre csak az egyik irányban közlekedhetnek a vonatok. Az ellenkező irányból érkező vonatnak addig az állomáson várakoznia kell. Emiatt a legapróbb menetrendi eltérés is nagy késésekhez vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy a legkisebb zavar esetén a vonalszakaszon közlekedő vonatok közlekedésébe gyorsan és hatékonyan be lehessen avatkozni. Ezt pedig csak úgy lehet, ha egy központból a teljes vonal forgalmát, egy személy átlátja és az információk birtokában úgy irányítja a vonatok közlekedését, hogy azok a legkevesebb késéssel tudjanak leközlekedni. A központi forgalomirányítás másik nagy előnye, hogy így maximálisan ki lehet használni a vasúti pálya kapacitását.

A Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonal központi forgalomirányítását 1972-ben helyezték üzembe. A biztosító berendezés alapja egy szovjet gyártású berendezés, amit hazai szakemberek alakítottak át, hogy megfeleljen speciális helyi igényeknek. Akkoriban ez világszínvonalúnak számított. Sőt, a berendezés üzembiztosságát tekintve, összehasonlítva a mostanában létesített elektronikus biztosítóberendezésekkel ma is megállja a versenyt. 

A vonal forgalomirányítója az előtte lévő pult segítségével gombnyomásra állítja át a váltókat és egyben kezeli a vonatok számára a jelzőket. Sőt a vasúti átjárók sorompóit is. Mindezt nem egyenként teszi, hanem a vonatoknak úgynevezett vágányutat állít be. A berendezés pedig ehhez automatikusan átállítja a váltókat, a jelzőket és a vonatok közlekedést érzékelve lezárja és felnyitja a sorompókat.

A kommunikáció természetesen nem egyirányú, a berendezés visszajelzést küld, hogy a gomboknak megfelelő parancsot sikerült-e végrajtani.  z irányító élőszóban tartja a kapcsolatot állomásokon lévő "jelenlétesek" dolgozókkal, akiknek szükség esetén át is adhatják az általuk felügyelt állomás irányítását különleges esetekben. Hasonlóan a repülőgépek pilótafülkéjéhez minden egyes élőszóban kiadott parancs rögzítésre kerül és utólag visszahallgatható.

A látogatás keretében a Debreceni vasútállomás forgalomirányításába is bepillantás nyerhettünk. Az állomás épület melletti torony negyedik emeletén lévő felső forgalmi irodába nyerhettünk bebocsátást, ahonnan nem csak a váltókat állítják, hanem többek között az utastájékoztató berendezést is vezérlik. Cikkünk második részében az ottani munkáról számolunk be, természetesen képekkel.

Elsőre nem feltűnő, de kép jobb szélén Nyíregyháza állomást láthatjuk.
A fehér pontok a beállított vágányutat jelölik. Itt épp két vonat találkozását láthatjuk Tarcal állomáson.
Nyíregyháza-Északi kitérő állomáson két vonat találkozik.
Ez a kezelőfelület, amin a forgalomirányító beállítja a vágányutat.
Nem mai darab.
Minden állomást ugyanarról az irányítópultról lehet kezelni, a táblán a kezelésre kiválasztott állomás világít.
A szó itt nem száll el
Sok információ, sok monitor