Nyílt levél a debreceni autóbusztender visszavonásáról

Nyomtatás

A mellékelt nyílt levelünket juttattuk el Kósa Lajos polgármester úr, valamint a közgyűlés valamennyi tagja részére a helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítási közszolgáltatás ellátására vonatkozóan kiírt nyilvános pályázatra benyújtott ajánlatok értékelésére és várható eredményére reagálva, kérve a pályázat visszavonását.

------------------------------------------------------
A témáról Vincze János és Móricz Károly Péter alelnök urak sajtótájékoztatót tartanak
2008. szeptember 24-én,
szerdán 9:00-tól
Debrecenben, a Csokonai Színház előtti téren
------------------------------------------------------

A levélben kérjük Tisztelt Polgármester Urat és a Közgyűlést, hogy vonja vissza a pályázati kiírást és a szakmai és a civil szervezetek, valamint az utasok előzetes véleményének kikérését követően írjon ki új eljárást; úgy, hogy az szakmai szempontból kifogástalan és az utasok által támasztott igények szempontjából is megfelelő legyen. Az ezáltal megtakarított forrásokat pedig a debreceni közösségi közlekedés infrastruktúrájának fejlesztésére fordítsa (autóbuszsávok, buszzsilipek építése, villamospálya felújítása, ellátatlan területek közösségi közlekedésbe bekapcsolása). Továbbá ismételten kérjük, hogy fontolják meg a 2008. február 28-án kelt levelünkben foglalt észrevételeinket és javaslatainkat.

A jelenlegi pályázati kiírás számos pontatlanságot és szakmai hibát tartalmaz, valamint olyan mértékű beruházásra kényszeríti a pályázókat, amelyek megtérülése nem garantált. Nem hiába került csak két pályázat benyújtásra az öt jelentkező közül, és nem véletlen, hogy egyetlen közismert európai szolgáltató sem pályázott.

Ezt az óriás beruházást az utasok sem igénylik, amint az felmérésünkből is kiderült. A megkérdezettek 45%-a sorolta a három legzavaróbb probléma közé a járművek zsúfoltságát, 40%-a a ritka közlekedést is kifogásolta és mindössze 13% érzi a három legsúlyosabb probléma között a járműpark korszerűtlenségét.

Nem látjuk biztosítottnak, hogy az Önkormányzat rendelkezik megfelelő szakmai bázissal, hogy megfelelő kontrolt tudjon gyakorolni a szolgáltatók felett (ellenőrizni és szankcionálni). Szeretnénk, ha bemutatnák azokat a szakembereket, akik kellő gyakorlattal, szakmailag is alkalmasak erre a feladatra. Eddig egyetlen ellenőrzés és szankció sem történt, amely egyik oka a jelenlegi szolgáltatási színvonalnak. A szakemberek hiányát a bírálóbizottság összetétele is tükrözi, hiszen abba közlekedési szakember nem került be.
Ezért kérjük egy közösségi közlekedést felügyelő szerv felállítását, amely folyamatosan ellenőrzi a szolgáltatók szerződésben vállalt kötelezettségeinek teljesülését.

A nyerésre álló „Cívisbusz Konzorcium” járműállománya nemcsak 10%-kal kevesebb járműből áll majd, mint a jelenlegi járműpark, hanem a szóló és csuklós járművek aránya is kedvezőtlen a jelenlegihez képest. A járműpark legalább 15%-kal kevesebb férőhely-kibocsátásra lesz csak alkalmas, amely már a szolgáltatás megkezdésének pillanatától ilyen mértékű csúcsidei kapacitáscsökkenést jelent.

A konzorciumi partner, a DKV Zrt. pályázatán nyertes INTER TAN-KER Zrt. üzemeltetné a szolgáltatáshoz szükséges autóbuszparkot. Jelenleg ugyanezen cég a DKV Zrt utastájékoztató berendezését üzemelteti. A rendszer a kezdetektől fogva számos problémákkal küszködik, ezért nem látjuk biztosítottnak, hogy az autóbuszok esetében ez másként lesz.

Nehezen tudjuk elképzelni, hogy a konzorcium olcsóbban tud majd szolgáltatni úgy, hogy új járműtelepet és műszaki bázist kell építenie. Ezért kérjük, hogy az eredmény kihirdetése előtt hozzák nyilvánosságra, hogy hol található „Cívisbusz Konzorcium” által megjelölt telephely, illetve milyen műszaki felszereltséggel fog rendelkezni.

Inflációt meghaladó áremelés csak az autóbusszal nyújtott szolgáltatás esetében nem lesz lehetséges, de a kötöttpályás hálózat üzemeltetésére nem vonatkozik. Ezért egységes jegy és bérletrendszer kialakítása esetén várható inflációt meghaladó áremelés is.

A szolgáltatóváltás legnagyobb vesztesei a helyközi utasok lesznek, akik számára mindenképp drágul ugyanaz a szolgáltatás, mivel ezentúl nem tudnak majd kiegészítő helyi bérletet váltani. Ezért kezdeményezzük egy régiószintű tarifaközösség létrehozását, amelyhez közreműködésünket is felajánljuk. Valamint kérjük, hogy a bevált európai modell szerint a város járuljon hozzá a helyi közösségi közlekedés működési költségeihez.

Jónás Zoltán
elnök

CsatolmányMéret
Nyílt levél Kósa Lajos polgármester úrnak158.77 KB