Új szemszögből: Módosított útvonalak a Virágkarnevál rendezvénye alatt

Nyomtatás
troli terelőútvonal
Az egyik javasolt terelőútvonal

Debrecenben hagyományosan minden évben augusztus 20-án kerül megrendezésre a Karneváli Hét rendezvénysorozat részeként a Virágkarnevál. A karneváli menet áthaladása útlezárásokat igényel, amely mintegy 25 helyijárati viszonylatot is érint. Az elmúlt években megszokott gyakorlat volt, hogy ezen időszak alatt az érintett viszonylatokat kettévágták, amelyek következtében a két végállomás közötti utazás átszállás, vagy gyaloglás nélkül nem volt lehetséges. A karneváli menet útvonalából adódóan ez a keleti és nyugati városrészek közötti eljutási lehetőségeket rontotta. Egyesületünk most olyan megoldást javasol, amely jóval utasbarátabb és sokkal európaibb közösségi közlekedést biztosít még az ilyen rendkívüli helyzetben is.

Javaslatunkat a DKV Zrt.-vel történt egyeztetést követően Debrecen Megyei Jogú Város Városfejlesztési Főosztályának és a Főnix Rendezvényszervező Kht.-nak is eljuttattuk. Az egyes viszonylatokat érintő javaslatainkról a jobb oldali menüpontban tájékozódhat, illetve innen letöltheti.

Alapelvek:

Javaslataink kidolgozásánál arra törekedtünk, hogy a vonalak végállomása közötti átszállásmentes utazás biztosított legyen, illetve az eredeti nyomvonalhoz legjobban illeszkedő terelőútvonalak kialakításával a viszonylatok minél jobban ki tudják szolgálni az eredeti igényeket.

A bemutatott megoldások viszonylatszintű tereléseket részleteznek, de a valóságban ezeket – a lezárt útszakaszok és a lezárások pontos időtartamának ismeretében - járatszintre le kell bontani. A pontos útlezárási időpontokat ismerve kell megszervezni, illetve meghirdeti a közlekedést. Ez nagyfokú helyszíni együttműködést kíván a DKV Zrt., a rendőrség, illetve a rendezvény lebonyolítói között, amely eredményeként európai színvonalú operatív forgalomirányítás valósulhat meg. Ezzel elkerülhetőek az elmúlt években tapasztalt olyan közlekedésszervezési hiányosságokból fakadó anomáliák, mint például a meghirdetettként utolsónak teljes útvonalon közlekedő autóbusz már terelőútvonalon volt kénytelen közlekedni, illetve az útlezárás feloldása utáni „össze-vissza” közlekedés, amikor egyik járat már az eredeti útvonalon, a következő pedig még mindig a terelőútvonalon közlekedett azonos viszonylaton.. Az operatív forgalomirányítás része, hogy egy-egy szakasz lezárása csak akkor történhet meg, ha azon az előre meghirdetett, utolsóként eredeti útvonalon közlekedő jármű is áthaladt.

Az elmúlt évek Virágkarneváli rendezvényeinek gyengesége volt a közösségi közlekedéssel történő hazajutás. Mire az útzárat feloldották a nézők már elhagyták a helyszínt, többségük nagy távolságokat gyalogolva a legközelebbi közösségi közlekedési eszközig. Ennek a problémának a megoldásaként javasoljuk, hogy a terelt viszonylatok egy része (3, 15, 43) a Dósa Nádor térig közlekedjen, amit a lentiekben részletezünk.

Ugyanakkor mindenképpen szükségesnek és fontosnak tartjuk, hogy a Hal köz megállóhelyen a 25, 32, 34, 45 viszonylatszámmal jelölt, illetve a Dósa Nádor téren a 19, 25, 31, 41 viszonylatszámmal ellátott csuklós járművekből egy-egy várakozzon a karneváli menet elhaladásának végéig, amikor is az utasok felszállása után elindulnak a külső, illetve a belső végállomás felé.

Az esti felvonulást és tűzijátékot követően az előző bekezdésben részletezett mentesítő járatokat még szükségszerűbbnek tartjuk.

Javaslataink elfogadásával utasbarát, európai színvonalú közösségi közlekedést lehet biztosítani még az augusztus 20-i rendezvények alatt is.