Cívis buszok utas szemmel

Nyomtatás
Volvo Civis Alfa 12
Volvo Alfa Civis 12

Hétfő délelőtt elsőként a sajtó munkatársai számára kerültek bemutatásra az Alfa Busz Kft. székesfehérvári gyárában összeszerelt Volvo-Alfa Cívis 12 és a Volvo wrocławi üzemében készült Volvo-Alfa Cívis 18 (Volvo 7700A) autóbuszok.
Ezt követően az Inter Tan-Ker Zrt. és az Alfa Busz Kft. jóvoltából egyesületünknek is lehetősége nyílt közelebbről is szemügyre vennie és kipróbálnia frissen gyártott autóbuszokat. Ezúton is köszönjük a lehetőséget! A galériánkban megtekintik a helyszínen készített képeinket.

Első ránézésre mindkét jármű tetszetős, azonban a szóló autóbuszok tekintetében számos minőségi problémát tapasztaltunk, amelyeket észrevételeztünk, és más esztétikai vagy utaskényelmi szempontból lényeges javaslatainkkal együtt megküldtük az illetékesek részére. Szót ejtünk még a járművek várható darabszámáról és a szóló és a csuklós buszok arányáról is. Továbbra is úgy látjuk, hogy a szolgáltatóváltást követő első tanítási időszak elején problémák lehetnek a közszolgáltatási feladat ellátásával, ugyanis az összességében kevesebb és az arányaiban több szóló autóbuszok használatával nagyobb lesz a zsúfoltság.

Észrevételek a Volvo-Alfa Cívis 12 típusú autóbusszal kapcsolatban

Volvo Civis Alfa
Kicsi háttámla

1. A második ajtóval szemben található állóhelyre felszerelt kerekes székeseknek kialakított háttámla méretét keskenynek találtuk és rögzítő övet sem találtunk. Javasoljuk a csuklós változatban található módon és méretben való kialakítást, valamint jól látható helyen az öv használatát bemutató piktogram elhelyezését.
2. Az első ajtó utáni üveg, dekor lemez kombinációjú védőfal túlzottan benyúlik az utas folyosóba, ezzel lassítva az utas áramlást. Javasoljuk a védőfal dobogó síkjába történő elhelyezését.
3. Az utas ajtók utáni védőfal dekorit lemezek anyaga és rögzítése gyenge. A csuklós járműben ezeket megfelelőnek találtuk, így javasoljuk ugyanolyan dekoritlemezek és szerelési technika alkalmazását a szóló járművekben is.
4. A jármű jobb első utas ülésén ülő utasnak nincs lehetősége kapaszkodni, így kapaszkodó felszerelését javasoljuk, vagy az előtte kialakított védőfalra, vagy a jobb oldali műanyag borításra.

Volvo Civis Alfa
Kevés vízszintes kapaszkodó

5. A vízszintes kapaszkodók és az azokra szerelt bőr fogantyúk száma kevés, különösen a második és harmadik ajtók között, így a jármű teljes hosszában vízszintes kapaszkodók felszerelését tartjuk indokoltnak, valamit elsősorban higiéniai okokból, másodsorban esztétikai szempontból javasoljuk a csuklós járművekbe helyezett lágyműanyag fogantyúk alkalmazását. Ezek tisztítása könnyebben megoldható.
6. Az egységes külső megjelenés miatt javasoljuk, hogy a szóló autóbuszok is a csuklóson található új homlokfallal legyenek felszerelve.
7. A szóló autóbusz összeszerelési minősége nem megfelelő, külső és belső illesztési hibákat tapasztaltunk és laza kieső csavarokat (pl. motortér takarólemeze). Ezen problémák alapos felülvizsgálatát és javítását rendkívül fontosnak tartjuk.

Volvo Civis Alfa
Javított illesztés
Volvo Civis Alfa
Elcsúszott illesztés
Volvo Civis Alfa
Hézagos illesztés

8. A munkák után szerelési jelölések maradtak a lemezeken és az összeszerelt elemeken.

Volvo Civis Alfa
Eltérő színárnyalat

9. Az autóbusz oldalán a sárga csík árnyalatai helyenként eltérőek és a csuklós járművön alkalmazott árnyalattól is eltérnek.
10. Az első tengely közötti padlón található lemezdarabokat jobban a padlóba kellene süllyeszteni, mert botlásveszélyesek.
11. A középső ajtó külső vésznyitójának belső burkolata éles, ezért balesetveszélyes.
12. A műszerfal és környékének szerelésére jobban oda kellene figyelni, hiszen üresen is mozog. Bizonyos kapcsolók elérhetősége és beépítése kényelmetlen a vezetőnek. (pl. kézifék).
13. Javasoljuk a motortér intenzívebb zajszigetelését.

Észrevételek a Volvo-Alfa Cívis 18 típusú autóbusszal kapcsolatban
14. A második ajtó előtt dupla ülés van jobb oldalon, oda véleményünk szerint elegendő lenne egy vagy „másfeles” ülés is a gyorsabb utasáramlás végett.

Volvo Civis Alfa
Eredeti kép: www.volvo.hu

15. A harmadik ajtónál lévő peronrész kicsi és szűk. Ezért javasoljuk a harmadik ajtóval szembeni peronrésznél a padlószinten lévő bal oldali két ülést elhagyni. Ezáltal gyorsabbá válik az utascsere és a befogadóképesség is nő.

Észrevételek mindkét járművel kapcsolatban
16. A leszállásjelzők nyomógombjai azonos színűek és feliratúak legyenek.

Volvo Civis Alfa
Jegykezelő

17. Mindkét járművön a leghátsó jegykezelő berendezések elhelyezése balesetveszélyes. Véleményünk szerint, vagy az eggyel előbbi oszlopra kellene szerelni, vagy a jelenlegi oszlophoz szerelt kiegészítő oszlopra kellene erősíteni, ami helyet adna a jegyérvényesítő készülék balesetveszély mentes elhelyezésére és kedvezőbb kapaszkodási lehetőséget is kínálna.
18. A vízszintes kapaszkodók magasan vannak, illetve a rajtuk elhelyezkedő műanyag fogantyúk száma kevés. A fogantyúk elszakadása és pótlásának hiánya esetén csak magasabb emberek tudják azt igénybe venni. Lehetőségekhez mérten javasoljuk ezek lejjebb szerelését. A második ajtó után hiányoznak a vízszintes kapaszkodók. Ezek a lehetőség szerinti pótlását célszerűnek tarjuk fogantyúk sűrű (kb. 30 centiméterenkénti) elhelyezésével.
19. A járművek első ajtajánál kapaszkodási lehetőség az ajtókra szerelt rudak kivételével nincs. A próbaút során is találkoztunk ezzel a problémával. Az első ajtó utas folyosóját szükséges lenne teljes hosszban kapaszkodókkal felszerelni (szélvédő alatti műanyag borításon, fülkeajtón). Megfontolandó lenne egy utas terelő kar felszerelése, annak érdekében, hogy a vezető megfelelően kilásson.
20. A bal hátsó, motorsátorra szerelt üléspár külső ülésének lapjához egy gumikorlátot vagy lehajtható karfa felszerelését javasoljuk, az ülésből való kiesés elkerülése végett, illetve amennyiben ez nem kivitelezhető másfeles ülés, vagy csomagtartó elhelyezése javasolt. Utóbbi mellett szól a rendkívül kicsi lábtér.
21. Az utas ajtók vezető általi vezérlését javasoljuk úgy átalakítani, hogy az ajtók a vezető által egyenként is nyithatóak/zárhatóak legyenek, függetlenül attól, hogy történt-e jelzés az ajtóknál.
22. A jegykezelő készülék használatára utaló, ösztönző felirat elhelyezését javasoljuk vagy magán az eszközön vagy a készüléket tartó oszlopon.
23. Javasoljuk a kerekesszékesek felszállását segítő rámpa kezelésére vonatkozó szöveges utalás elhelyezését.

A járművek száma:
A jelenlegi szolgáltató tanítási napokon, csúcsidőben 148 autóbuszt ad ki helyi utasforgalomba. Ez magába foglalja az ütemen felül közlekedő csak iskolai időszakban közlekedő járatokat is. Értesüléseink szerint az új szolgáltató maximálisan mintegy 128 db autóbuszt kíván forgalomba állítani napi szinten, ami a hálózat jelentős átszervezését és racionalizálását követően is a szolgáltatási színvonal csökkenését eredményezi, járatritkítást és nagyobb zsúfoltságot eredményez. Ez a mennyiségű autóbusz csak az új villamosvonal átadását követően lesz elegendő, de addig még 2 év van hátra.

Kevés a csuklós jármű
Sokkal fajsúlyosabb problémának tartjuk a szóló és a csuklós autóbuszok arányát. Jelenleg napi szinten több mint 80 db 125 fő feletti befogadóképességű csuklós autóbusz teljesít szolgálatot. A szolgáltatóváltást követően csak 40 db csuklós jármű áll majd rendelkezésre, amelyből napi szinten legjobb esetben is 37-38 db adható ki. Komolyabb zsúfoltságra, akár utaslemaradásra is számíthatunk a szeptemberi iskolakezdést követően. A reggeli és a délutáni csúcsidőszak ugyanis több csuklós vagy 15 méteres járművet igényel. A várható zsúfoltság enyhítése végett javasoljuk további 10 db csuklós vagy ugyanennyi 15 méteres jármű beszerzését, amely egy optimális hálózat átalakítását követően már elegendő lesz. További hatékony megoldás lenne és enyhítene a problémán, olyan utasforgalmat befolyásoló intézkedések bevezetése, mint az egymáshoz közeli intézmények, iskolák munkakezdésének és iskolakezdésének időbeni eltolása valamint a csúcsidőn kívüli kedvezményes jegyek és hétvégi (csoportos) jegyek bevezetése, amely hatására a csúcsidőszakban felmerülő kiugróan magas utasforgalmi igényeket egyenletesebben el lehet osztani. A tarifák kedvezményrendszerének átalakítása olyan kedvező hatásokat is kifejtene, ami kihasználatlanabb időszakokban többlet forgalmat generál.

A „járműpark” cseréje egyszerre történik
Tekintve, hogy a járműpark egyszerre kerül cserére, fenn áll a veszélye, hogy több jármű egyszerre válik szolgálatképtelenné (típushiba, vagy egyszerre lejáró műszaki), ami a közszolgáltatás ellátását veszélyezteti. A prototípus felépítménnyel rendelkező szóló járművek esetén ez fokozottan jelentkezhet, ezért javasoljuk, hogy az autóbuszok minél hamarabb álljanak forgalomba, hogy az ilyen hibákra a szolgáltatás megkezdése előtt fény derüljön és elhárítható legyen. A műszaki vizsgáztatásnak és szemléknek, pedig fokozatosan előrehozott egyenletes ütemben történő megtartását javasoljuk.

Sajnáljuk, hogy az autóbuszok utasforgalomban történő kipróbálására egyelőre nem nyílt lehetőség, hiszen az igazi próbatétel ez lett volna. Ezáltal is több utasok által támasztott igényeket lehetett volna figyelembe venni az ezt követően gyártásra kerülő járműveknél.

Hozzászólások

Válasz

Amit itt leírtok a civis12-vel szemben hibaként az nem mindenhol állja meg a helyét,nézd meg a képeket az oldalüvegek illesztésénél,(előírás lenne,hogy mind függő mind vízszintes síkban fusson a kasznival,a fuga alias ragasztás nem lehet sem magasabb sem alacsonyabb mint az üveg és a kaszni síkja),ha jól tudom 100 szóló (civis12) és 40 csuklós ami lengyel (alias VOLVO TRADE MARK) ez útóbbiaknak nem mertetek szólni az üveg miatt,saját szememmel látam a Monostorpályi úton a csuklós buszok üvegének illesztését...

Csak egy dolgot kérnék,ha valamiről beszélsz és nem értesz hozzá (üveg és dekor lemez kombináció) ezt úgy hívják hogy ajtók melletti válaszfal ami szélfogó üvegből és szélfogó lemezből áll,olvass a dolgok után vagy kérdezz egy hozzáértőt.

Ami a vízszintes kapaszkodókat illeti,annyi bőrfoganttyú(30db) amelyek menetírány szerint (jobb oldal 14db)(bal oldal 16db) nem sok buszban találhatóak EU-ban!!!! Sőt ennyi folyóméter csővet amely ebben a buszban be van építve mint kapaszkodórendszer,na ezt meg tényleg hagyjuk.

Nézd meg a busz árát meg nézd meg,hogy banki hitelből van fínanszírozva(alias olcsó legyen),na ugye hogy eszedbe jut a közmondás? :)

 

 

Válaszka...

Amit itt leírtunk a februárban érkezett két buszról szól. Ezen írásunkat a gyártónak és a megrendelőnek is eljuttattuk. Az azóta gyártott buszok felszereltsége természetesen némileg eltérhet. Kérem mielőtt véleményt ír, olvassa el figyelmesen az írást, hogy miről szól.

Mi nem gyártunk buszt, leginkább utazunk rajta ezért a minősítés is első sorban az utasok igényeinek figyelembe vételével történt.

A tőlünk nyugatabbra lévő országokban jellemzően kevesebb álló utasra terveznek, ezért nincs értelme az ottani viszonyokhoz hasonlítani a kapaszkodók mennyiségét. Saját magam is tapasztaltam már, hogy vannak a buszban olyan helyek, ahol nem lehet kényelmesen kapaszkodni.

Ami meg a busz árát és finanszírozási módját illet, a legutolsó dolog, ami az utast érdekli. Legfeljebb az árán elszörnyülködik, hogy milyen sok volt, hiszen két házat is fel tudna építeni belőle :)

vélemény

Kezdve a 18-assal: Ez egy sima Volvo 7700-as, a hátsó protokon elhelyezése és két motorsátor-ülés a BKV-s változaton alapul. Gondolták, hogy ide is jó lesz. Nem ismerem pontosan a B9 vázat, de még kevesebb hely lehet az Euro 4/5 miatt, csoda, hogy befértek. Az utasáramlással vannak kisebb problémák, de a sok másfeles ülés se megoldás. A két dupla ülés cseréje talán már jó lesz ilyen szempontból.

Cívis 12-es:
ez valami házilag fejlesztett Localo-utód, bár nagyon hasonlít a régi 7700-asokra elölről. Mivel a boroszlóiak ipari mennyiségben használnak egyféle rendszert, a kapaszkodó, leszállásjelző, dekoritok stb. egy bevált típus. Az Alfabusz inkább a magyar Ikarus-felújítóanyagot használ; kicsi rá az esély, hogy Debrecen kedvéért 7700-as alkatrászeket építenek be az olcsó, közelben készült alkatrészek helyett. Az összeszerelés minősége hasonló az eddig legyártott buszok nagyrészéhez, nem hinném, hogy ez jelentősen változni fog.

Nem tudom, hogy Debrecen

Nem tudom, hogy Debrecen nagyváros lesz-e attól ha Volvokat vesz mivel a BKV-nak is az van.
A motor elfér, amint látjuk, max. szűkösen. Esetleg jó meleg lesz hátul. Az utasáramlás problémáját meg kell oldani! Továbbra is aggódom a kevés csuklós buszok száma miatt.
Hogy fogják ezt a kérdést megoldani?!
Mi lesz az új menetrend?

És a 12esek tényleg jó megfogalmazás "házilag fejlesztett Localo" bár mintha anno a pesti változatuk idelátogatása okozott némi ellenszenvet. De mondjuk a magyar iparnak "próbál" kedvezni... bár félve írom le ezt a mondatot. A magyar autógyártást máshogy kéne fejleszteni.
Összeszerelés tekintetében a Volvo buszok eleve a nem legerősebbek.

Mi lesz a HV buszaival? Ki mit tud róluk? Meglepne 1-2 ARC a főutakon városon kívül vidék felé.

A debreceni csuklós a BKV-s

A debreceni csuklós a BKV-s változatokhoz képest hosszabb 10cm-el és a hűtőrendszert a tetőre helyezték.

Az Alfa Busz a lehető legnagyobb magyar hányad beépítésére törkszik, ezért amit csak lehet itthon gyártat, ilyen a kapaszkodó rendszer is. A csuklós Volvoban Német gyártmányú kapaszkodó elemek találhatóak.

volvok

Üdv!
Szerintem Solaris buszokkal jobban jártunk volna (ha már lengyel) erősebbek minden tekintetben.
A hátsó motorfalba rakott üllések nevettségesek, kényelmetlen szűkösek.
A csuklós szám túl alacsony, 15méteres is kevés lenne! Kell még sok csuklós!!
Ülléselosztás igen csak fura, főleg a fent jelzettek, ill. az ajtótól elválasztó üveg és dekor falak is. Javasolt a solaris mintát követni!

Egyelőre ennyit, többit majd máskor.

A motorsátorba rakott ülések

A motorsátorba rakott ülések plusz ülések egy Solarishoz képest, a Solarisokban nagyobb a motorsátor.

Belépés