DOMINO70

Nyomtatás

Debrecen vasútállomás, ahogy az utas sosem látja

Debrecen vasútállomás régen
A csütörtökön tartott MÁV üzemlátogatás második felében a KÖFI irányítóterem után átmentünk Debrecen vasútállomására, ahol az állomási vonatforgalom irányításának technikai eszközeit tekinthettük meg, valamint az utastájékoztató berendezés azon részeit, amellyel az utasok soha nem találkoznak
 
Debrecen állomáson a központi irányítás alatt lévő Mezőzombor-Nyíregyháza vonal berendezéséhez hasonló jelfogó függéses biztosító berendezés üzemel. A működési elv ellenére ez egy teljesen más konstrukció, ugyanis  a licencét a svájci Intergától vették meg, és azt fejlesztették tovább. Ebből a berendezésből három fő típus üzemel a MÁV hálózatán: Dominó55, Dominó67, Dominó70. A berendezés elnevezése arra utal, hogy moduláris felépítésű, vagyis egymáshoz hasonló egységekből épül fel. Minden külső téri berendezést (jelzőt, váltót stb.) hasonló kivitelű jelfogóegység vezérel. A "verziószám" a kifejlesztés kezdetének dátumát jelöli. Ebből is látszik, hogy nem mai berendezésekről van szó.

Központi forgalomirányítás testközelből (KÖFI)

KÖFI irányító terem

Az Európai Mobilitási Hét alkalmából a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület kérésére, a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeletetési Főigazgatóság Debreceni Területi Igazgatósága jóvoltából az érdeklődők megtekinthették azt a helyet Debrecenben a MÁV Igazgatóság épületében, ahonnan a városunktól több mint 50 kilométerre északra található (egy vágányú, villamosított) Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonal forgalmát irányítja egy személy.

A Budapest-Nyugati és Budapest-Keleti között közlekedő kör InterCity vonatok sokak számára nem ismeretlenek. Ha a Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonalon nem lenne központi forgalomirányítás, talán nem is lenne lehetséges, hogy ezek a keleti országrészt ellátó vonatok komoly késés nélkül közlekedjenek. A vonal ugyanis egyvágányú, ami azt jelenti, hogy két állomás között egyszerre csak az egyik irányban közlekedhetnek a vonatok. Az ellenkező irányból érkező vonatnak addig az állomáson várakoznia kell. Emiatt a legapróbb menetrendi eltérés is nagy késésekhez vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy a legkisebb zavar esetén a vonalszakaszon közlekedő vonatok közlekedésébe gyorsan és hatékonyan be lehessen avatkozni. Ezt pedig csak úgy lehet, ha egy központból a teljes vonal forgalmát, egy személy átlátja és az információk birtokában úgy irányítja a vonatok közlekedését, hogy azok a legkevesebb késéssel tudjanak leközlekedni. A központi forgalomirányítás másik nagy előnye, hogy így maximálisan ki lehet használni a vasúti pálya kapacitását.

Tartalom átvétel