Ingyen parkolás: ingyen káosz

Nyomtatás
Ingyen parkolás: ingyen káosz
Adó, sarc, lehúzás. Ehhez hasonló jelzőkkel szokás illetni a parkolási díjat. Különösen azért, mert azt érezzük, hogy a parkolóban hagyni az autónkat, az nem szolgáltatás, főleg nem úgy, hogy még csak nem is őrzik. Többek között a szolgáltatás hiányára hivatkozva tiltotta meg évekkel ezelőtt az önkormányzatok számára a szlovák alkotmánybíróság, hogy parkolási díjat szedjenek - hacsak ahhoz nem kapcsolódik valamilyen más szolgáltatás, pl. őrzés. 
A közterület használata sokszor  kényes kérdés, és ez esetben nyilván definíció kérdése, hogy mit tekintünk szolgáltatásnak. A szolgáltatásra, mint tevékenységre többféle definíció is létezik, de az azért az minden megfogalmazásban szerepel, hogy a szolgáltatást igénybe vevő valamilyen előnyhöz jut. Az, hogy az uticélunkhoz a lehető legközelebbi helyen hagyhatjuk az autónkat, akkor nyilvánvaló előny az, hogy időt nyerünk. Az idő pedig pénz.
 
 
Ha a kereslet és kínálat oldaláról vizsgáljuk meg a parkolóhelyeket, akkor elmondhatjuk, hogy értéke annak van, amiből kevesebb van, mint kellene. Márpedig a városi - különösen belvárosi - parkolóhelyekből csúcsidőszakban hiány van, jóval kevesebb van, mint igény lenne. Ennek az az oka, hogy elődeink évszázadokkal ezelőtt a városokat nem a mai gépjárműforgalom igényei szerint alakították ki, ezért új parkolóhelyek kialakítása igencsak nehézségekbe ütközik. Épületek bontásával, mélygarázsok, vagy éppen parkolóházak építésével lehet helyet nyerni az igények kielégítéséhez, azonban ezeknek hatalmas költsége van. Nem csak az építésnek, hanem az üzemeltetésnek is. Felszíni közterületi parkolóhely kialakítása nyilván lényegesen egyszerűbb lenne, hiszen csak “néhány köbméter” közepes minőségű aszfalt is megteszi. Azonban a gépjárművek tárolásának hatalmas helyigénye van, ezért új felszíni parkolókat már csak meglévő forgalmi sávok, vagy a zöldterületek rovására lehet kialakítani. Azt pedig tudjuk, és érezzük, hogy mindkettőből kevés van.
Mindezek ismeretében mindegy, hogy parkolási díjat adónak, bérleti díjnak, vagy éppen szolgáltatásnak nevezzük, azt fontos tudni, hogy szabályozó szerepe van. Mivel csak korlátozottan áll rendelkezésre azért, fontos szabályozni azt, hogy ki, mikor és milyen feltételekkel veheti igénybe. Ez a szabályozási eszköz lehet a parkolási díj, vagy a jogos használatot igazoló dokumentum (mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa, különcélú parkolási engedély). 
 
A koronavírus járvány kezelésével kapcsolatos döntés következtében az ország teljes területén ingyenes lett a parkolás a közterületeken. Az azóta eltelt időszakban a parkolási díjjal kapcsolatos korábbi ellenszenv ellenére egyre többen hangot adnak azon véleményüknek, hogy szükséges lenne a parkolási díjakat visszaállítani. Amíg volt parkolási díj, addig a parkolóhelyeken hamar cserélődtek az azt használó autók, könnyebb volt helyet találni, hiszen a költségek függvényében mindenki jó meggondolta, hogy mennyi ideig használja azt. Az ingyenes parkolás eredményeként, akik eddig távolabbi helyeken parkoltak, most olyan helyeket használnak, ami egyébként fizetős lenne számukra, ráadásul hosszú időre a parkolóban hagyva az autójukat. Akik parkolóbérletet váltottak joggal kifogásolhatják, hogy emiatt nem tudnak igénybe venni egy szolgáltatást. Sőt, olyanért kellett fizetniük, ami másnak hirtelen ingyen lett.  A parkolási díjak bevezetése sok esetben a helyi lakosok kezdeményezésére is történik, annak okán, hogy nem tudnak a saját ingatlanunk közelében parkolni. Ezért számukra is nagyon kedvezőtlen helyzet állt elő.
 
Az ingyenes parkolás tehát  meglehetősen kaotikus állapotokat eredményezett, ráadásul pont azt az eredményt nem érte el, amit szerettek volna, hogy bizonyos helyeket autóval jobban meg lehessen közelíteni. Arányaiban pont azok számára okoz kellemetlenséget a telitett parkoló, akik csak rövid ideig szeretnék használni azt.
 
Tudjuk azt, hogy nagyon nehéz igazságos parkolási szabályokat alkotni, hiszen sok különféle, egymásnak ellentmondó igényt kell kielégíteni. Azt viszont látjuk, hogy szabályozás nélkül, az aki kapja marja elv érvényesül. Ez viszont pontosan azért igazságtalan, mert akik napokra, vagy hetekre a parkolóban hagyják az autójukat, azok az adott köztulajdonú terület használatának lehetőségétől fosztják meg a többi autóst vagy éppen a helyi lakosokat.