Racionális hit és vak remény a 106-os vasútvonalról
Hétvégén életbe lépett az új vasúti menetrend, amely már nem taralmazza a 106-os vasútvonalat. Habár a buszok továbbra is a vasútállomásról indulnak és vágányzári hirdetmény kerül kiadásra. Fura egy szituáció. Olyan mint a kóser szalonna vagy a vegán marhapörkölt. A fejlesztendő tökéletesség, az ideiglenesen végleges állapot, amely racionális hitet teremt. Most a sokakban felmerült ellenmondásos kérdésekre igyekszünk válasz adni a jelenlegi ismereteink alapján.
Azt hallottam, hogy át fogják építeni 106-os vasútvonalat egy új nyomvonalon.
Ez ebben a formában sajnos nem igaz. Egy tervpályázat került kiírásra Debrecen-Berettyóújfalu között egy teljesen új (104-es számú) vasútvonal részletes tervezésére. Ez valóban tartalmaz a 106-os vasútvonallal kapcsolatos terveket, azonban ez csak a Debrecen Sáránd közötti bontandó pálya helyett épülő új nyomvonalat és a Sáránd-Derecske közötti részben átépítést tartalmazza. Derecske és Nagykereki közötti szakasz átépítését egyáltalán nem említi a dokumentum.
Ezek szerint a 104-es és 106 vasútvonal Debrecen és Derecske között tulajdonképpen ugyanaz lesz?
Ez egyáltalán nem biztos. A kiírás szerint a 104-es vasútvonalat Debrecen–Berettyóújfalu szakaszon 160 km/h-ra kell tervezni. Kivéve 106-os vasútvonal repülőtérig megmaradó szakasza, ami 80 km/h, valamint a repülőteret és Szepest (ha megmarad) megkerülő ívekben, ahol 120 km/h-ra kell tervezni. Sőt, a kiírás szerint Derecske közelében kapcsolatot kell biztosítani a 104-es és 106-os között. Ez azért van, mert a 160 km/h kiépítési sebesség miatt Derecskét nyugat felől kell megkerülni. Keletről hosszabb is lenne és az ívek miatt csak alacsonyabb sebességű pálya épülhetne. Még az is lehet, hogy Sárándot is el fogja kerülni a 104-es vasútvonal.
Akkor villamosítva is lesz mint egy fővonal?
Igen. Teljes hosszban villamosítani kell. Fővonalnak fog számítani. A pályát 225 kN tengelyterhelésre és ETCS (Level 2) teljesen elektronikus biztosítóberendezéssel, központi forgalomirányítással és 55 cm magas peronokkal kell megépíteni. Ez megegyezik a Püspökladány-Debrecen közötti 100-as vasútvonal paramétereivel.
Hol lesznek állomások és megállók?
Amit biztosan tudunk, hogy a debreceni déli ipari park mellett új, 4-5 fogadó-indító vágányos konténerterminált kell megtervezni. Ahhoz, hogy a 104-es vasútvonal a jelenlegi Sáránd állomást is érintse, kétszer is kereszteznie kell 47-es utat (előtte és utána) szintben. Ahol van még értelme megállót vagy állomást építeni az Derecske nyugati részre. Ez viszont azt jelenti, hogy Derecskén két állomás is lenne, amennyiben a 106-os vonal valóban helyreáll a forgalom. A kiírás nem említi sem Tégláskert megálló újjáépítését és a repülőtér mellett kialakítandó megálló is eselegesen van említve, pedig ezekre nagy szükség lenne.
Mikorra lesz ebből valami?
A kiírás szerint 1280 nap áll rendelkezésre a tervezésre, ami körülbelül 3 és fél év. Ez elsőre soknak tűnik, azonban ebbe beletartozik a megvalósíthatósági tanulmány felülvizsgálata, környezeti hatástanulmány, döntés-előkészítő dokumentáció, tervek üzemeltetői egyeztetése, talajmechanikai vizsgálatokat és a hatósági engedélyezési eljárás is. Ez utóbbi hónapokig is elhúzódhat. A tervezés után pedig közbeszerzési dokumentációt kell készíteni, pályázatot kiírni és ezt követően még három év míg megépül a pálya. Ebben a régészeti feltárásnak is bele kell férnie. Mindent összevetve, a legoptimistább forgatókönyv szerint is 7 év, mire elindulhatnak ezen a vonalon a vonatok.
Miért fontos ez a 104-es vonal?
A Debrecen-Berettyóújfalu vonal megépítésével a 101-es vonalon át helyreállítható Debrecen és Nagyvárad között egy jól használható vasúti kapcsolat. Ez kétségtelenül igaz és a nyilvános kommunikációban is ezzel indokolják. A tervpályázati kiírás azonban kínosan kevés információt tartalmaz a személyforgalom által támasztott követelményekről. Ezek alapján inkább a debreceni déli ipari park kiszolgálása a fő motiváció. A konténerterminál építése és Derecske melletti ipari park kiszolgálhatósága sokkal hangsúlyosabb. A vonalnak természetesen van létjogosultsága és TEN-T hálózat észak-déli folyosó részeként teherforgalom szempontjából stratégiai jelentősége is van. Mindezek ellenére utasforgalom szempontjából csak a két nagyváros Debrecen és Nagyvárad, valamint a köztük lévő Derecske, Berettyóújfalu és Biharkeresztes szempontjából jelent előnyt. A 106-os vonal többi települése szempontjából a 104-es vonal megépítése marginális előnyökkel jár.
Akkor a 106-os többi részén lesz majd tram-train?
Belátható időn belül nem. A Debrecen-Nagyvárad tram-train akár részbeni megépítésére közösségi közlekedésre szánt forrásokat lehetett volna lehívni, annak ellenére, hogy a valós cél feltehetően csak a repülőtér futópálya meghosszabbítása volt, amihez a 106-os vasútvonalat át kellett volna helyezni. Időközben hatalmas terület került kijelölésre az akkumulátor gyár építése miatt, ami magában foglalta a 106 vasútvonal Debrecen-Sáránd közötti szakaszának egy részét is. A tram-train projekt ezáltal az akkumulátor gyár építésével okafogyottá vált. A hivatalos indoklás szerint korábbi vizsgálat "több okból nem ajánlotta a vasútvillamos megvalósítását". Az kétségtelen, hogy nem ez a legegyszerűbben megvalósítható tram-train vonal, hiszen két különböző országban, négy eltérő vasúti rendszert (DKV, MÁV, CFR, OTL) kellene műszakilag és jogilag összehangolni és ehhez olyan járművet gyártani, ami minden érintett fél számára alkalmas. Ennél lényegesen egyszerűbb és kézenfekvőbb tram-train vonal kialakítására is van lehetőség Debrecen térségében.
Fog még valaha járni vonat arra?
Erre nem mernénk sem határozott igent, sem határozott nemet mondani. Amit viszont biztosan tudunk, hogy - ebben a szituációban is - fontosabbak voltak a külföldi befektetők igényei. Ehhez az is hozzátartozik, hogy a konténerterminált és a vasúti kapcsolatot minél hamarabb helyre kell állítani, mire a déli ipari parkban teljes gőzerővel beindul a gyártás. Ha ez nem így történik, akkor Debrecent és az ipari parkot övező úthálózatot a jelenleginél is jobban elárasztja a teherforgalom. Arra viszont sem forrás, sem terv sem garancia nincs, hogy a 106-os vonal további részein történjen legalább olyan szintű felújítás, hogy újból megindulhasson a forgalom. Feltéve, ha az új nyomvonal és össze lesz kötve a 106-os vonallal. A legvalószínűbb forgatókönyvnek azt tartjuk, hogy habár az nyomvonalkiválás viszonylag hamar meg fog történni, de költségtakarékossági okokból a 104-es vonal többi része nem fog megépülni belátható időn belül.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges

