áremelés

Nyomtatás

Gyorsvonati pótjegy: a drágább semmi

Egy emeleti irodából, bizony, nem látszanak az utasok.

Nem zörög a haraszt, ha nem fúj a szél. Sajnos a korábbi híresztelések igazzá váltak, miszerint a MÁV-START Zrt. bevezeti a gyorsvonati pótjegyet. Legutóbb egy hónapja volt tarifaváltozás, akkor került bevezetésre, hogy az IC pótjegyek ára a megváltás időpontjától is függ, tehát aki nem vált előre helyjegyet, azt felárral büntetik. Most néhány, a nevében gyorsnak nevezett vonat esetében kell többet fizetnünk, változatlan szolgáltatásért, ezért a “retro” érzéseket keltő gyorsvonati pótjegy idejét múlt és elfogadhatatlan.

Magyarországon az 1990-es évek elején szűnt meg a sebesvonati külön díjszabás, és jelenleg is csak tőlünk keletre létezik, például Romániában. A közlekedésért felelős tárca továbbra is halogatja a közösségi közlekedés tényleges reformját. Helyette csak pótcselekvésekkel próbálja elterelni a figyelmet: szervezeti átalakítások a Volán társaságoknál és a MÁV Csoportnál, InterCity pótjegyek árának a “piszkálgatása”, és most egy újabb sarc: a gyorsvonati pótjegy.

A régióban szerencsére csak két vonatot érint az áremelés. A Budapestről Brassóba tartó CORONA, és a Moszkvába közlekedő TISZA nemzetközi gyorsvonatot. 

Pótjegyek, pótreformok, pótcselekvések vasúton

Pótjegyek, pótreformok, pótcselekvések vasúton

A MÁV-START Zrt. február 1-étől több ponton módosította a Személyszállítási Üzletszabályzatát, amelynek értelmében változik a kedvezményre való jogosultság igazolása, a 100 km alatti távolságra szóló menetjegyek érvénytartama és az IC-pótjegyek ára.

Pozitív változásnak tartjuk, hogy a jegyvizsgálókat felruházták azzal a joggal, hogy a kedvezményre való jogosultság megállapításához a kedvezményre jogosító igazolvány elkérhessék. (Eddig csak felmutatni volt kötelező.) Nagyon régóta megoldatlan probléma volt, hogy van-e ehhez joga a jegyvizsgálónak. Idáig a bliccelők azzal bújtak ki a fizetés alól, hogy a jegyvizsgáló nem jogosult igazoltatásra ezért nem adták át az igazolványt és tetszőleges címet megadhattak.

Az utasok szélesebb körét érinti hogy a 100 km-nél kisebb távolságra szóló menetjegyekkel az utazást a rajta feltüntetett napon meg kell kezdeni, és az azt követő nap 3 óráig be kell fejezni. Hasonló korlátozás korábban is volt. Akkor a rövid távolságra szóló jegyekkel elkövetett visszaéléseket akarták visszaszorítani. Az éjszakai órákban közlekedő vonatok indokolták, hogy ne csak éjfélig legyenek érvényesek a jegyek. Ez Debrecen környékét is pozitívan érinti, mivel az utolsó Budapestről induló sebes vonat 1:29-kor érkezik Debrecenbe.

Áremelés menetrend szerint

Merész dolog Debrecenben közlekedni autóval, kerékpárral, busszal, trolival és villamossal egyaránt. Naponta találkozhatunk olyan extrém műszaki és szokatlan közlekedésszervezési megoldásokkal városszerte, amelyek előtt meglepetten és értetlenül állunk. Mindezen meglepő és mulatságos esetekhez képest sajnos igencsak unalmas és megszokott hír, hogy év elején ismét emelkednek a közösségi közlekedés tarifái. Az is megszokott, hogy idén sem maradt el a járatritkítás és az utasok száma is tovább csökkent. “Természetesen” a finanszírozási problémák is - köszönik szépen - ugyanolyan jól megvannak, mint tavaly.

A korábbi években megszokottakhoz képest kisebb mértékű áremelést az utasok árérzékenységével magyarázzák, amely azt a téves érzetet keltheti, hogy az utasok egy külön kaszt, a tömegközlekedés pedig deklaráltan a “szegények” közlekedési módja. Ez egy súlyos szemléletbeli probléma, hiszen az nem szociális szolgáltatás, hanem egy közszolgáltatás és közlekedésszervezési módszer is egyben. Az egyesületünkhöz érkezett panaszokból is látjuk, hogy az utasok árérzékenységének az oka elsődlegesen a szolgáltatás minőségére vezethető vissza. Nem csak a felkínált szolgáltatás, a menetrend hiányosságai okoznak elégedetlenséget, hanem annak teljesítése, a menetrendek betartása is. Ez kiszámíthatatlanná teszi a mindennapokat. Kétségtelen, hogy a viteldíjak a “megszokottakhoz képest” kisebb mértékben emelkednek, azonban Debrecenben sokkal súlyosabb problémát jelent, hogy ezzel párhuzamosan a közösségi közlekedés színvonala változatlanul alulmarad az elvárásokhoz képest.

Fejjel a falnak: Koncepció nélküli tarifaemelés!

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata többszöri egyeztetést követően mindössze kilátásba helyezte a helyi a helyi közösségi közlekedés tarifarendszerét kiegészítő kedvezményes jegyek és új bérlettípusok bevezetését kérő javaslatunkban szereplő elemek esetleges bevezetését.. November óta több alkalommal is kértünk információt a tarifastruktúra átalakításáról és korábbi egyeztetés lehetőségét, de Egyesületünk is csak az elmúlt héten szerezhetett tudomást az új tarifákról.  Amennyiben érdemi változtatás nélkül fogadja el a Közgyűlés a szűkebb választékkal bíró, és bizonyos bérlettípusok esetén extrém mértékű áremelkedéssel járó tarifarendszert, akkor ez minden eddiginél nagyobb, akár azonnali 10%-os utasszámcsökkenést okozhat, amely tovább rontja az autóbuszos beruházás megtérülését.

Tartalom átvétel