Újabb 30 FLIRT motorvonat érkezik

Nyomtatás

A Stadler Rail Group (Stadler) immár leszállította és átadta a MÁV részére az újabb 30 FLIRT motorvonat első két darabját.

A Stadlernek köszönhetően az új szerelvények az eredetileg vállaltnál átlag két hónappal korábban érkeznek Magyarországra. A flotta utolsó darabjai várhatóan 2010 februárjában kerülnek forgalomba, így 2010-ben már összesen 60 motorvonatból álló FLIRT flotta szolgálja a MÁV utasainak kényelmét.

A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) és a Stadler Rail Group (Stadler) 2006-ban írta alá a 30+30 darab villamos-motorvonat szállítására vonatkozó szerződést. Ennek alapján a MÁV 2007 decemberében – az első 30 motorvonat megérkezése után – a második 30 FLIRT motorvonat leszállítására is megbízást adott a Stadlernek. Ennek beszerzését a Raiffeisen Bank finanszírozza: a pénzintézet összesen 141,6 millió eurós hitelt biztosít a MÁV részére.

Az első 30 motorvonat a Budapest–Győr, a Budapest–Székesfehérvár és a Budapest–Pusztaszabolcs vasútvonalakon teljesít szolgálatot. Az új és korszerű villamos-motorvonatok beszerzése annak a modernizációs programnak a része, amelyet a MÁV az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése, a szolgáltatási színvonal emelése és az elővárosi vonalakon közlekedő vonatok menetidejének csökkentése érdekében indított el.

Az újabb Flirt motorvonatok megérkezésével az elkövetkezendő időben több vasútvonalon is javulnak a személyszállítás minőségi feltételei. Az első járműveket a Budapest–Székesfehérvár, valamint a Budapest–Pusztaszabolcs vonalon állítja forgalomba a MÁV-START Zrt. 2009 májusától a Budapest–Gödöllő–Hatvan vasútvonalon is igénybe vehetik az utasok a korszerű motorvonatokat. A folyamatosan beérkező vonatok forgalomba-állásával a MÁV-START Zrt. fokozatosan cseréli le az eddigi korszerűsített, valamint a hagyományos elővárosi, úgynevezett Bhv ingaszerelvényeit.

Az újabb FLIRT motorvonatok üzembeállításával a hétvégi időszakban új időszámítás kezdődik a Dunakanyar impozáns vasútvonalának történetében is. A nyugat-magyarországi elővárosi vonalak után a térségben lakók és a rendszeres kirándulók is megismerkedhetnek a MÁV-START Zrt. merőben új szolgáltatást kínáló motorvonatával. Hétvégenként elsőként a zónázó vonatokban járnak a minden igényt kielégítő motorvonatok, majd a járművek fokozatos üzembeállásával a Vácig közlekedő járatokban is – szintén hétvégenként – utazhatnak FLIRT vonatokkal az utasok. Nyáron, az elővárosi forgalomból felszabaduló szerelvények a Balaton déli partján nyújtanak majd színvonalas szolgálást az utazóközönség számára.

A FLIRT vonatról
A MÁV által rendelt, négy kocsiból álló FLIRT motorvonat összesen 211 ülő- és 164 állóhellyel rendelkezik. A jármű két oldalán elhelyezett hat-hat ajtó biztosítja a kényelmes le- és felszállást. A kocsik padlószintje alá szerelt kitolható lépcső az alacsony peronszintű vasútállomásokon is megkönnyíti a fel- és leszállást.

A FLIRT maximális sebessége 160 km/h, gyorsulási sebessége pedig 2600kW teljesítménye révén eléri az 1,2 m/s˛-ot. A 2008-as menetrend életbe lépésekor a Budapest–Győr közötti vasútvonalon már figyelembe vették az új vonatok 140 km/h-ra növelt sebességét, gyorsabb közlekedést biztosítva így több ezer utasnak Tatabánya és Győr vonzáskörzetében. Ez akár történelmi előrelépésnek is nevezhető, hiszen más vonalakon az InterCity vonatok is csak 120 km/h sebességgel haladnak.

A motorvonatok az új feladatkörben messzemenően beváltak, hiszen akár 10 percnél nagyobb késés behozására is képesek. Ez az ütemes menetrend tartása szempontjából hatalmas előny, erre hazánkban jelenleg egyetlen más típusú motorvonat sem képes.

A FLIRT vonat a gyorsulás mellett fékezési technikájában is jelentős eredményekkel rendelkezik: 120 km/h-ról üzemi fékkel fékezve is képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felső-vezetékbe. Az energiafelhasználás terén ez olyan jelentős, hogy ugyanakkora szállítási teljesítmény létrehozása mellett egy V43-as mozdonnyal továbbított vonathoz képest napi 100 ezer Ft megtakarítás érhető el a Flirt révén. Vészhelyzet esetén azonban még ennél is nagyobb fékerő áll rendelkezésre. Konkrét példán bemutatva ez azt jelenti, hogy ugyanolyan sebességről fékezve más motorvonat még közel 90 km/h-val halad akkor, amikor a FLIRT már megállt!

Az utasbarát környezetet a jól áttekinthető, tágas és teljes hosszában akadálymentesen átjárható belső tér, a légkondicionálás, illetve a videokamerás felügyelet teszi teljessé. A korszerű utas-tájékoztatást műholdról vezérelt, kívül és belül is látható vizuális, valamint hangos tájékoztató rendszer valósítja meg a járműveken. Emellett a FLIRT vonatok a környezeti terheket is csökkentik a kisebb menetzaj, a kevesebb energia-felhasználás, és kisebb szennyezőanyag-kibocsátás révén. Összességében elmondható, hogy az új vonatok biztonságosabb, kényelmesebb és egyben környezetbarát utazást kínálnak.

(Forrás: MÁV közlemény)