Éjszakai közösségi közlekedés bevezetésének lehetősége Debrecen Megyei Jogú Városban

Nyomtatás

Debrecen éjszakai Autóbusz-közlekedése

Korunk modern gondolkodású és működésű városainak fontos igénye az éjszakai közösségi közlekedés lehetőségének biztosítása a taxis szolgáltatás(ok) kiegészítéseként. Ez igen komoly befolyással lehet az éjszakai szórakozási szokásokra, időbeni kiterjedésükre. Egy Debrecen fajsúlyú városnak pedig mind méreténél mind pedig jelentőségénél fogva feltétlenül feladata ezen közlekedési lehetőség minden szempontból optimális biztosítása. A hatékony rendszer megfelelő tervezéséhez viszont pontosan meg kell határozni a célcsoportokat, az utazási igényeket és úticélokat valamint a célszerű üzemméretet. Minden tervezés alapja a fogyasztói szempontok szem előtt tartása

Közösségi közlekedési rendszerünkkel szemben támasztott fokozott igény annak napszaktól független elérhetősége az általánosan meghatározott igénybevételi feltételek (!) szerint. Ez a szempont azért kiemelkedő, mert a szolgáltatás mind versenyképességi mind pedig kényelmi szempontból így áll legközelebb a megcélzott célcsoporthoz. Szolgáltatói oldalról ezért ezt a szolgáltatást is a közösségi közlekedési rendszer részeként kell kezelni, nem külön egységként! Az éjszakai közlekedés biztosítása közvetve kihathat a nappali járatok kihasználtsági mutatóira is, hiszen a szolgáltatás időbeni lefedettségének növelése nagyban hozzásegít annak általános pozitív megítéléséhez. (Emelkedő bérletvásárlási hajlandóság.)

Debrecenben az éjszakai közlekedés legfőbb feladatkörébe a szórakozóhelyekkel összefüggő utazási igények kielégítése tartozik, valamint létezik egy ennél kisebb ám kielégítendő igény, melyet a városunkba későn érkező illetve városunkból korán induló vonatok utasai generálnak. Ez a két célcsoport a szélső időpontokban (vonatközlekedés) kiválóan összevonható, így a szolgáltatás nagyságrendileg már csak az első célcsoport igényeivel kell, hogy foglalkozzon. Egyéb utazási igények várhatóan olyan kis mértékben mutatkoznak, hogy külön alkalmazkodásra ezek esetében nincs szükség.

A csatolt fájlok áttanulmányozásával részleteiben is megismerheti Debrecen éjszakai közösségi közlekedési hálózatára tett javaslatunkat.

CsatolmányMéret
Éjszakai közösségi közlekedés bevezetésének lehetősége Debrecen Megyei Jogú Városban1.3 MB
1. melléklet: Járműforduló és átszállási kapcsolatok76.39 KB
2. melléklet: Költségszámítás50.01 KB
Indulási időket tartalmazó, összehajtható hálózattérkép548.64 KB

Hozzászólások

Kedves Mici!

A felvetés valóban jogos Józsával kapcsolatban, azonban sokkal jobb megoldás lenne, ha egy új járat indulna Hajdúböszörménybe hajnali 2 óra körül, ami betér Józsára is (ahogyan régen is volt.) Jelenleg éjfélkor és a 4 órakor közlekedik busz Hajdúböszörmény felé, amelyből az éjféli Felsőjózsára betér. Tudom, hogy jelenleg sajnos két külön cég, és nincs közös bérlet, de létkérdés, hogy ez a jövőben megváltozzon. Közösségi közlekedést csak integráltan lehet üzemeltetni.

Ami a Budapest-Debrecen összehasonlítást illeti: Tény, hogy a budapesti közlekedés sokkal szervezettebb, mint nálunk. Ez nem is csoda, hiszen van gyakorlatuk, napi szinten történnek rendkívüli események, ott sokkal felkészültebbnek kell lenni, mint egy "nyugis" Debrecenben. Ott inkább az elöregedett járműállomány okoz problémákat.

Ha nagyon akarjuk, akkor a rendszer tartalmaz annyi tartalékidőt, hogy többlet autóbusz nélkül egy józsai járatot is beiktathassunk amíg az egységes tarifarendszer nem valósul meg.

 @mici "ehhez képest a

 @mici

"ehhez képest a zűrzavaros, átláthatatlan pesti közlekedés is sokkal jobb"
Valószínűleg elég ritkán közlekedik Pesten, ha nem így volna, 1-2 hónap után rájönne, hogy a BKV a szervezettségét illetően bármikor kenterbe veri a DKV-t. Mindenhol van csatlakozás a város bármelyik irányába, legtöbbször még egy utcasarkot se kell gyalogolni az átszálláshoz, na meg olyan éjszakai járatok is vannak, amiken általában alig utaznak emberek, de mégis fenntartják, hisz fontos a rendes éjszakai közlekedés szempontjából, pl. a 901-es. Annak, aki egyáltalán nem ismeri, persze, hogy bonyolult, hiszen egy 2 milliós városról van szó. Arról már végképp nem beszélve, hogy a pesti bérlet csak 700 forinttal drágább tanulóknak, miközben ugye itt több, mint 200 buszjárat van, több, mint 30 villamos, 15 troli, meg 3 metró, 4 HÉV (ami olyan helyekre is jár, mint Gödöllő, vagy Szentendre, amik már rég nincsenek benne a közigazgatási határban)... a több, mint 30 éjszakai járatról már nem is beszélve.
Az utóbbi időkben dicséretes változások mennek végbe a debreceni közlekedésben (a családom nagy része ott lakik, magam is gyakran járok Debrecenben), ez az éjszakai járat ötlete is remek, szerintem már évekkel ezelőtt ideje lett volna, de ettől még tapasztalataim szerint a vidéki közösségi közlekedési lehetőségek nyomába sem érnek (az amúgy nemzetközi mezőnyt tekintve szintén nem túl jó) a budapestinek.

Józsa

A tervezettel csak egy probléma van: ha már a Széna tériekre meg a tócókertiekre a vezér utcai lakótelepre és az egyetemistákra gondoltak, akkor pl. a józsaiakra miért nem? Vagy a többi, Debrecenhez tartozó külsőségre? Ondódra, Pacra, Pallagra és a többire? Utóbbiakra nem tudom mekkora igény lenne, de nem ártana felmérni, de józsaiként tudom, hogy arra lenne igény. Józsa is Debrecen, nem ártana, ha ezt nem felejtené el mindenki. Ide is jár helyi közlekedés (bár felháborítónak tartom a jelenlegi menetrendet, meg az útvonalat is...), akkor éjszakai járat miért nem? A józsai fiatalok rá vannak szorulva, hogy a DKV miatt állandóan vagy a barátaiktól kérjenek szívességet, vagy a szüleiktől függjenek, ha ki akarnak mozdulni valahova, hiszen az utolsó járat és a reggeli első járat között kb. 6 óra eltérés van. Elnézést pl. a tócóskertiektől, de pl. a Derék utcára hamarabb hazagyalogolok, mint a belvárosból Józsára, potom 15 km-t megtéve. Szóval, ha már elmegy a busz a Vezér utcáig, akkor már nyugodtan kijöhetne Józsáig. Persze hosszabb lenne a menetidő, de olcsóbb lenne, mint újabb járatokat indítani. De nekünk is szükségünk lenne legalább 2 járatra hajnalban. És a többi külsőség igényeit sem ártana felmérni. Ami a menetrendet illeti, olyan szívesen elbeszélgetnék a DKV vezetőjével, meg csúcsidőben egy teli és ráadásul szóló buszon megutaztatnám a belvárosból Józsára, meg vissza... Hátha utána elgondolkodna azon, milyen menetrendeket meg útvonalakat állítanak össze, milyen járatokat ritkítanak és vonnak össze. Kaotikus Debrecen közlekedése, és komolyan mondom ehhez képest a zűrzavaros, átláthatatlan pesti közlekedés is sokkal jobb.

Első és utolsó vonat

Jó ötlet az éjszakai buszközlekedés! Nagyon régi hiányt pótolnának vele, ha beindulna.

Az első és utolsó vonatok elérhetőségét a nappali üzemidő meghosszabbításával is meg lehetne oldani. Például Szegeden az 1-es villamos első és utolsó kocsija úgy indul, hogy ez a kapcsolat biztosított legyen. Sőt az SZKT elment odáig, hogy amikor változik a vasúti menetrend (pl.: pályaépítés miatt), akkor hozzáigazítják a villamost is, ha érinti az említett járatot a változás. Követendő példa lenne!