elővárosi közlekedés

Nyomtatás

GUTS - Zöld Városi Közlekedési Rendszerek - Második felvonás

A "zöld" vonatok hazájában

Április 4-én tartották a GUTS (Green Urban Transport Systems) Project záró konferenciáját Sopronban, amelyen egyesületünk is részt vett. A projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával valósult meg. Célja a fenntartható városi közlekedés lehetőségeinek feltárása, különös tekintettel az alternatív üzemanyagokra és hajtásrendszerekre.  A projektvezető, Sopron a hidrogén közlekedésben való alkalmazási lehetőségeit vizsgálta oly módon, hogy figyelembe vette annak előállítását is. Vagyis a vizsgálat tárgyát képezte, hogy szélenergia felhasználásával (amelyben Sopronnak jók az adottságai), elektromos áramot állítanak elő; a villamos energia felhasználásával vízből hidrogénhez jutnak (elektrolízis); és a hidrogént üzemanyagként felhasználják. Arra jutottak, hogy jelenleg ez a technológia túl drága, ezért nem lehet önfenntartó. 

Elővárosi villamossal a Zöld Börzén

Előváros villamos (fotó: Szabó István)

November 6-án részt vettünk a Zöld Börzén a Hajdú Expressz Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesülettel (HEXVAVE) közösen. A Börzét az Hallgatói Önkormányzat Környezetvédelmi Bizottsága rendezte az Debreceni Egyetem Élettudományi Központjában.

Kerékpárral az elővárosi villamosért

Kerékpárral a vasútért

Az őszi kerékpártúra is népszerű volt, amit az Európai Mobilitási Hét alkalmából szerveztünk, hogy népszerűsítsük az elővárosi villamost. A tavaszihoz hasonlóan most is a Debrecen környéki vasútfejlesztési lehetőségeket ismertettük meg az érdeklődőkkel. Külön kitértünk a Debrecen és Hajdúböszörmény közötti lehetséges elővárosi villamosra. A túrázó csapat egy része a Nagyállomástól vonattal utazott Zelemérig, ahol csatlakozott a már ott várakozókhoz. A résztvevők rövid ismertetőben megtudhatták, hogy milyen lehetőségek vannak a Debrecen-Tiszalök vasútvonal és az 1-es, valamint a leendő 2-es villamosvonal összekötésére. Ezt követően Józsa és Debrecen felé vettük az irányt. Bemutatásra kerültek a lehetséges megállók és állomások, majd az iparvágány, ami jelenleg a gyógyszergyárat szolgálja ki. A Kartács utcán végigtekerve értük el a Doberdó utcát, ahonnan az újonnan megépült Böszörményi úti kerékpárúton haladtunk végig. A már meglévő kerékpárúton értük el a belvárost, a Déri teret, amely az idei túránk végállomása volt. Ez úton is köszöjük minden résztvevőnek, hogy velünk tartottak.

Villamospótló Kerékpártúra

A lehetséges hajdúböszörményi villamos

Egyesületünk 2012. május 1-én kerékpártúrát szervez Debrecenben Zelemértől a Nagyerdőig. Túránk célja, hogy Ön részletesen is megismerhesse az Európa szerte széles körben alkalmazott elővárosi villamost, a "TramTrain" rendszert. Régiónk kiváló adottságokkal rendelkezik ilyen, a települések városközpontjait átszállásmentesen összekötö elővárosi villamosvonal kiépítésére.  A  rendszer lényege, hogy a villamos nem csak a városban közlekedik, hanem átmegy a szomszédos településekre. Az erre alkalmas villamosok városon kívül a vonatok által is használt vágányokon közlekednek. A szomszédos települést elérve, ismét villamosként,  bejárják annak belvárosát. Ezáltal gyorsan, kényelmesen és átszállás nélkül utazhatunk egyik városból a másikba.

 

A túrán bárki részt vehet, aki jelentkezik a derke@derke.hu e-mail címen vagy kitölti a regisztrácós űrlapot és befizeti a részvételi díjat. A részvételi díj tartalmazza a csoportos vonatjegyet árát és kerékpár viteldíjat. 

Utazás határok nélkül II.

Az előadás hallgatósága

Sikerrel zárult a 2012. január 25-én „Utazás határok nélkül” előadássorozatunk második része. Az érdeklődők ezúttal a Debrecen – Nagyvárad közvetlen vasúti kapcsolat lehetőségeiről és Debrecen elővárosi közlekedéséről hallhattak előadásokat.

Mától ritkábban, jövőre drágábban is utazhatunk Debrecenben

2009. december 1. szomorú nap a debreceni közösségi közlekedés történetében, 2006. óta nem volt példa ilyen mértékű járatcsökkentésre, mint amit ma a DKV Zrt. végrehajt.

 A járatritkításra az utasok igényeire hivatkozva került sort, azonban az általunk megkérdezett utasok egyike sem igényelte, hogy a járatok ritkábban közlekedjenek. Az járatcsökkentést megalapozó utasszámlálás csak egy pillanatnyi állapotot rögzít, nem tükrözi a valós igényeket. Sőt, az utasszámlálással az utazni szándékozók valós igényei meg sem ismerhetőek, hiszen a szolgáltató sem ismeri teljes körűen az utasszám visszaeséséért felelős konkrét okokat.

 A csökkenő utasszám nem igényt fejez ki, hanem következmény!

"Köszönjük, nem kérünk több átszállást!"

Észrevételek, javaslatok és válaszok Szabó Miklós önkormányzati képviselő és Varga László városfejlesztési főosztályvezető nyilatkozataira.

1. Segner tér problémája

1.1. Modern, átszállásmentes közlekedésre van szükség

1.1.1. Egy modern európai városban a közösségi közlekedést úgy szervezik meg, hogy az utazás az utas számára minél kevesebb kellemetlenséggel járjon, ezért az eljutási lehetőséget úgy kell biztosítani, hogy az minél kevesebb átszállással járjon.

1.1.2. Jelenleg a Segner térre érkező utasok többsége (általában a belváros felé) tovább utazik, buszról buszra száll át. Ez a fölösleges átszállás elkerülhető lenne a vonalak végállomásának áthelyezésével, illetve egyes vonalak összekötésével.

Villamossal határok nélkül

Tramtrain… Hmmm, mi lehet ez? Egy újabb csúnya szó a mérnököktől?

Nem, de most megtudhatod, hogy mit is jelent. A tramtrain vagy magyarul elővárosi villamos egy viszonylag újfajta közlekedési rendszer, melynek lényege a vasúti pályát használó villamos. Ez azt jelenti, hogy a Kossuth téren felszállva a villamosra, akár átszállás nélkül is eljuthatsz Hajdúböszörménybe.

Esti rendezvény alatti módosított útvonalak

A karneváli programok az esti rövid felvonulással, illetve az azt követő tűzijátékkal és utcabállal zárulnak. Emiatt lezárásra kerül a  Petőfi tér , a Piac utca és a Kossuth tér. Ez mintegy 15 viszonylatot érint.

3-as és 3E trolibusz - délelőtt

troli terelőútvonal
3-as troli terelőútvonala

3-as trolibusz

Tartalom átvétel