Villamossal határok nélkül

Nyomtatás

Tramtrain… Hmmm, mi lehet ez? Egy újabb csúnya szó a mérnököktől?

Nem, de most megtudhatod, hogy mit is jelent. A tramtrain vagy magyarul elővárosi villamos egy viszonylag újfajta közlekedési rendszer, melynek lényege a vasúti pályát használó villamos. Ez azt jelenti, hogy a Kossuth téren felszállva a villamosra, akár átszállás nélkül is eljuthatsz Hajdúböszörménybe.

A kezdetek

Az első ilyen rendszert a németországi Karlsruheben hozták létre az 1950-es években. Azóta több európai városban is működik ehhez hasonló rendszer, de sokkal korábbról hozhatunk hazai példát is, csak akkor nem hívták így. A hálózatokon való átjárás mozgatója akkor nem az utas volt, hanem pusztán gazdasági megfontolás. A Debrecen-Nyírbátor HÉV az 5-ös (nyulasi) és a 3-as (pallagi) villamos vonalát használta. Másik példa Nyíregyháza, ahol a kisvasút a belvároson keresztül ment és Sóstógyógyfürdőig villamosítva volt.

 

Miért is olyan jó?

Az elővárosi villamos nem a közlekedési vállalatok öncélú ötletelése, hanem az utasokért, az utasok kényelméért van. Egy jobb szolgáltatás számukra:

- nem kell átszállnod, így hamarabb elérheted célodat

- a városi szakasz több megállójában több lehetőséged van a fel- és leszállásra, nem kell kimenned a Nagyállomásra, hogy felszállj a tiszalöki vonatra

- két megálló között rövidebb menetidő érhető el a vonathoz képest (nagyobb gyorsulás, rövidebb fékút)

 

Álljon itt néhány gondolat arról is, hogy ez miért jó a közlekedési vállalatnak

- villamosoknak kisebb az energiafogyasztása

- a villamosok könnyebbek, mint a vasúti járművek, ezért kímélik a pályát. Ebből az következik, hogy olcsóbbá válik a vasúti pálya fenntartása

 

Ilyet lehetne Debrecenben is?

Igen, lehetne, mertDebrecennek fantasztikus adottságai vannak az elővárosi villamos vonatkozásában. A környező vasútvonalak viszonylag közel futnak a villamoshoz, ezért könnyen összeköthető a két hálózat. A szakmában éppen ezért már régóta téma, és az elmúlt években más hazai városokban is felmerül hasonló ötlet.

 

Debrecenben a legegyszerűbben a Nagyállomásnál köthető össze a villamos és a vasúti pálya. Átszállás nélkül elérhetővé válik például Hajdúszoboszló. Sőt, egy szárnyvonal építésével akár Hajdúszoboszló belvárosáig is villamosozhatnánk. A másik nagy forgalmú elővárosi viszonylat a hajdúböszörményi. Ha a Pallagi úton a Klinikától a Gyógyszergyárig vágányt fektetnénk, a Gyógyszergyár iparvágányán keresztül el lehetne jutni Józsán át Hajdúböszörménybe. A jövőben akár az épülő kettes villamost is összeköthetjük a vasúttal: a Vezér utcán, a Böszörményi úton vagy a Kartács utcán keresztül, amelyik szimpatikusabb.

 

 

 

És most jöjjön a feketeleves!

Mint ahogy a leírtakból kiderül az elővárosi villamos egy teljesen jó dolog, de mindenek előtt meg kell győződni, hogy ténylegesen van-e igény rá. Ha minden nagyobb célpont a vasútállomás közelében van, akkor nincs létjogosultsága a tramtrainnek. Gondolj bele! Ha a suli vagy a munkahelyed az állomás közelében van, akkor hova mennél tovább? Nem jelentene semmi pluszt számodra a dolog. Debrecen abban a speciális helyzetben van Hajdúböszörmény esetében, hogy az észak-nyugat felől érkező vasútvonal kezdőpontja a város déli részén van, és közben elkerüli a várost. Észak felől a városon keresztül egyből célba juttathatjuk az utast.

 

A fentiekből láthatod, hogy önmagában az átszállás kiiktatása nem oldja meg az ezer sebből vérző közösségi közlekedés minden baját. A tramtrain eszköz, hogy jobb legyen a közösségi közlekedés, és nem cél, hogy nekünk is legyen ilyenünk. Európában több városban működik tramtrain, de sokkal többen tervezték, és mégsem valósult meg vagy teljesen más irányban haladt tovább a közlekedés fejlesztése.

 

Ez azért lehetséges, mert megfontolt előkészítés szükséges hozzá, és a szakmai mellett fontos a politikai támogatottság is. Mivel minden pénzbe kerül, átláthatónak kell lennie a finanszírozási háttérnek is. Nem építhetünk valamit, aminek a működtetésére nem akarunk pénzt áldozni. Ezért jár ott a közösségi közlekedésünk, ahol tart. A boltban te is csak akkor tudsz vásárolni, ha kifizeted a számlát.

 

A politika mellett kihívás a műszaki és üzemi eltérések kiküszöbölése. Azt mindenki tudja, hogy a villamos és a vonat mennyire más, de nem kell megijedni, meg lehet oldani a problémát. Kérdés, hogy mennyit akarunk erre áldozni. Magyarországon még ilyen nincs, és az elsőnek biztos meg kell majd küzdeni a hatóságokkal is: milyen paraméterek mentén alakítsák ki a járműveket és a pályalétesítményeket mennyire kell átalakítani? Karlsruheban például magas padlós járműveket szereztek be. A vasúti peronok magassága a vasúti járművekhez igazodik és ezen nem lehetett változtatni. A mai Európában elképzelhetetlen, egy ilyen megoldás az esélyegyenlőségi és akadálymentesítési előírások miatt, de szükség volt erre a kompromisszumra. Az egyszerűség kedvévért egy példát hoztam fel, de még van egy sor szabályrendszer, ami különbözik, és valamilyen módon harmonizálni kell, vagy átjárhatóvá kell tenni. Például: forgalmi és jelzési utasítások

 

A lényeg

Összefoglalva szükség van a tramtrainre, és Debrecennek jók is az adottságai, de előtte a közösségi közlekedés egészében rendet kell rakni. A műszaki kihívásoknak elébe lehet menni azzal, ha a szakma kidolgoz egy ajánlást, vagy szabályrendszert, ami tramtrainek számára meghatározza a műszaki és üzemi peremfeltételeket.

 

Sáfri Péter

Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület

 

Ha a témával kapcsolatban további kérdésetek van egyesületünk szívesen áll rendelkezésetekre: derke@derke.hu

Honlapunk: www.derke.hu Facebook oldalunk: www.facebook.com/derkehu

CsatolmányMéret
Villamossal határok nélkül2.32 MB