vasút

Nyomtatás

Menetrend. Váltás?

Személyvonat indul Vámospércsen át Nyírábrányba a 11. vágányról

Már nem kell sokat aludni, és december 13-án 0 órakor elindul az új vasúti menetrend. Sajnos még mindig csak vasúti menetrendről beszélhetünk, és nem közösségi közlekedési menetrendről.

Fél órával messzebb Bécstől

Indulásra készen a Hortobágy EC

Magyarországon továbbra is “divat”, hogy a jövő évi menetrendet államtitokként kezelik: természetesen semmit se tudni a jövő évi országos illetve távolsági menetrendekről - hivatalosan. Pedig már vészesen közelít december. Még csak arról sincs információ, hogy a Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatósága vagy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntött volna valamiről. Persze a “sógor vasutaknál” már nyár óta ismert a tervezet, sőt (most kapaszkodjunk meg) még az utasok véleményét is megkérdezték.

Nekünk meg marad a fakó, savanyú narancs, amit csak úgy hozzánk vágnak december elején. A tavalyi menetrend újdonsága, a Hortobágy EC, ami a császári fővárost köti össze a kálvinista Rómával, kicsit sántul, pontosabban lassul, fél órával tovább tart az út Bécsig, sőt már Budapestig is. Történik ez annak ellenére, hogy Szajol-Püspökladány között átadásra kerül elkészül a 160 km/h sebességre kiépített pálya. A lassulás oka kivételesen nem vasút rossz állapotában keresendő, hanem inkább üzemvitel kényelmi szempontjai között.

"Az én megállóm!" program folytatódik.

"Az én megállóm!" program folytatódik.

Eredeti terveik szerint Debrecen területén szerettünk volna autóbuszmegállók utasváróinak festését részben egyedi módon kialakítani.

Egy jó ötlet halála

Ez az a kiírás, amit évek óta láthatták az utasok. Most már "csak" a mátészalkaiak fogják. Fotó: Sáfri Péter
Egy korszak zárult le (talán nem végleg) a térség közösségi közlekedésében a Fehérgyarmat-Füzesabony vonatok ketté vágásával. Sok vád és panasz érte megszületése óta az új viszonylatot, utas és vasutas oldalról is. Most nézzük meg közelebbről eme, kérészéletű vonatok helyzetét a hazai közösségi közlekedésben.

Leszerelték a régi utastájékoztatót a Nagyállomáson

Leszerelték a régi utastájékoztatót a Nagyállomáson

Ma délelőtt végleg leszerelésre került a pergőlapos PRAGOTRON gyártmányú utastájékoztató, a nagy összesítő tábla a Nagyállomáson. A csehszlovák gyártmányú utastájékotató több mint három évtizeden át szolgálta az utasokat. Helyette digitális kijelzpk kerülnek felszerelésre. A régi utastájékoztató bererendezés elemegit tárolásra kerültek, a sorsáról később lesz döntés.

Bécsig átszállás nélkül

Bécsig átszállás nélkül

Mint ahogy korábban már több hírportál is beszámolt, december 14-től, menetrend váltástól Debrecen és Bécs között közvetlen vonat fog közlekedni, így átszállás nélkül juthatunk el a császári városba! A vonat Bécs felé 5:26 perckor fog indulni, és 8 órakor már Kőbánya-Kispesten is lehetünk. Bécsben három nagy pályaudvaron is megáll a vonat. Bécs idén átadott főpályaudvarára (Wien Hauptbahnhof) 10:44-re, Wien Westbahnhofr-a pedig 11:12-re érkezik. Visszafelé pedig este fog közlekedni: 16:23-kor indul Wien Westbahnhof-ról, 17:10-kor ér az új főpályaudvarra és 22:33-kor fog Debrecenbe érkezni. Ez azt jelenti, hogy oda-vissza, egy nap alatt meg lehet járni egy bécsi karácsonyi vásárt.

Túl azon, hogy minden korábbival ellentétben gyorsabban lehet majd eljutni Bécsbe, több más előnye is van az új vonatnak Debrecen vonatkozásában.

Debrecen vasútállomás, ahogy az utas sosem látja

Debrecen vasútállomás régen
A csütörtökön tartott MÁV üzemlátogatás második felében a KÖFI irányítóterem után átmentünk Debrecen vasútállomására, ahol az állomási vonatforgalom irányításának technikai eszközeit tekinthettük meg, valamint az utastájékoztató berendezés azon részeit, amellyel az utasok soha nem találkoznak
 
Debrecen állomáson a központi irányítás alatt lévő Mezőzombor-Nyíregyháza vonal berendezéséhez hasonló jelfogó függéses biztosító berendezés üzemel. A működési elv ellenére ez egy teljesen más konstrukció, ugyanis  a licencét a svájci Intergától vették meg, és azt fejlesztették tovább. Ebből a berendezésből három fő típus üzemel a MÁV hálózatán: Dominó55, Dominó67, Dominó70. A berendezés elnevezése arra utal, hogy moduláris felépítésű, vagyis egymáshoz hasonló egységekből épül fel. Minden külső téri berendezést (jelzőt, váltót stb.) hasonló kivitelű jelfogóegység vezérel. A "verziószám" a kifejlesztés kezdetének dátumát jelöli. Ebből is látszik, hogy nem mai berendezésekről van szó.

Központi forgalomirányítás testközelből (KÖFI)

KÖFI irányító terem

Az Európai Mobilitási Hét alkalmából a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület kérésére, a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeletetési Főigazgatóság Debreceni Területi Igazgatósága jóvoltából az érdeklődők megtekinthették azt a helyet Debrecenben a MÁV Igazgatóság épületében, ahonnan a városunktól több mint 50 kilométerre északra található (egy vágányú, villamosított) Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonal forgalmát irányítja egy személy.

A Budapest-Nyugati és Budapest-Keleti között közlekedő kör InterCity vonatok sokak számára nem ismeretlenek. Ha a Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonalon nem lenne központi forgalomirányítás, talán nem is lenne lehetséges, hogy ezek a keleti országrészt ellátó vonatok komoly késés nélkül közlekedjenek. A vonal ugyanis egyvágányú, ami azt jelenti, hogy két állomás között egyszerre csak az egyik irányban közlekedhetnek a vonatok. Az ellenkező irányból érkező vonatnak addig az állomáson várakoznia kell. Emiatt a legapróbb menetrendi eltérés is nagy késésekhez vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy a legkisebb zavar esetén a vonalszakaszon közlekedő vonatok közlekedésébe gyorsan és hatékonyan be lehessen avatkozni. Ezt pedig csak úgy lehet, ha egy központból a teljes vonal forgalmát, egy személy átlátja és az információk birtokában úgy irányítja a vonatok közlekedését, hogy azok a legkevesebb késéssel tudjanak leközlekedni. A központi forgalomirányítás másik nagy előnye, hogy így maximálisan ki lehet használni a vasúti pálya kapacitását.

Üzemlátogatás a MÁV forgalomirányításnál Debrecenben

Üzemlátogatás a MÁV forgalomirányításnál Debrecenben

Amikor a vonatokról esik szó, akkor sajnos mostanság sokaknak a “késés” a második szó, ami eszükbe jut. Ha nem is vigasztaló, de most megismerhetitek a másik oldalt is, hogy hogyan történik a valóságban a vonatforgalom irányítása. Mikor és kitől függ, hogy egy vonat mehet vagy nem mehet és ehhez milyen technikai eszközöket használnak?

A Mobilitási Hét alkalmából lehetőséget biztosítunk egy üzemlátogatásra a MÁV Pályavasúti Üzemeletetés Debreceni Területi Igazgatóság forgalomirányításáért felelős szerveinél (Debrecen, Piac utca 18. és Debrecen vasútállomáson), ahol a vonatok forgalmának irányításába nyerhettek betekintést testközelből.

Akik velünk tartanak 2014. szeptember 18-án (csütörtökön) 16 órától, megismerhetik a vasúti forgalomirányítás speciális szakszavait: Megtudhatjátok, hogy a “helytelenbe közlekedő” vonat nem eltévedt, a “páratlan” vonatok nem társat keresnek és a “rendes” vonat sem arról kapta a nevét, mert barátságos. További részletek kattintás után.

Villamospótló kerékpártúra Hajdúböszörménytől Debrecenig

A túra útvonala

Egyesületünk ismét kerékpártúrát szervez 2014. május 1-én. Ezúttal Hajdúböszörményből Debrecenig. Túránk célja, hogy Ön részletesen is megismerhesse az Európa szerte széles körben alkalmazott elővárosi villamost, a "TramTrain" rendszert. Régiónk kiváló adottságokkal rendelkezik a települések központjait összekötő, átszállásmentes kapcsolatot biztosító elővárosi villamosvonal terén. A rendszer lényege, hogy a villamos nem csak a városban közlekedik, hanem átmegy a szomszédos településekre is. Az erre alkalmas villamosok városon kívül a vonatok által is használt vágányokon közlekednek, majd egy másik városban villamosként  bejárják annak a belvárosát is. Ezáltal gyorsan, kényelmesen és átszállás nélkül utazhatunk egyik városból a másikba. Amennyiben felkeltettük érdeklődését az alábbi címeken jelentkezhet: 

A túrán bárki részt vehet, aki jelentkezik a derke@derke.hu e-mail címen vagy kitölti a regisztrációs űrlapot.

Tartalom átvétel