Fél órával messzebb Bécstől

Nyomtatás
Indulásra készen a Hortobágy EC

Magyarországon továbbra is “divat”, hogy a jövő évi menetrendet államtitokként kezelik: természetesen semmit se tudni a jövő évi országos illetve távolsági menetrendekről - hivatalosan. Pedig már vészesen közelít december. Még csak arról sincs információ, hogy a Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatósága vagy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntött volna valamiről. Persze a “sógor vasutaknál” már nyár óta ismert a tervezet, sőt (most kapaszkodjunk meg) még az utasok véleményét is megkérdezték.

Nekünk meg marad a fakó, savanyú narancs, amit csak úgy hozzánk vágnak december elején. A tavalyi menetrend újdonsága, a Hortobágy EC, ami a császári fővárost köti össze a kálvinista Rómával, kicsit sántul, pontosabban lassul, fél órával tovább tart az út Bécsig, sőt már Budapestig is. Történik ez annak ellenére, hogy Szajol-Püspökladány között átadásra kerül elkészül a 160 km/h sebességre kiépített pálya. A lassulás oka kivételesen nem vasút rossz állapotában keresendő, hanem inkább üzemvitel kényelmi szempontjai között.

Ugyanis a hazai menetrendszerkesztés vesszőparipája, a Budapest-központú közlekedés sértve érezte magát, hogy volt olyan vonat, ami nem érintette székes fővárosunk valamely fejpályaudvarát. Emiatt a Debrecenből induló Hortobágy EC és a Belgrád felől érkező Avala EC, a körvasúti “surranópálya” helyett bemegy a Magyar Királyi Császári Központi Pályudvarra, mai nevén a Keleti pályaudvarra. Ott húsz perces tartózkodás közben mozdonyt raknak a másik végére és ezt követően indul tovább. A Regionalbahn információi szerint, azért mert a vasúttársaságnak ott “kényelmesebb” mozdonyt cserélni, mint Kőbánya-Kispesten. Megjegyzendő, hogy most Debrecentől Bécsig ugyanazzal a mozdonnyal közlekedik a vonat...

A “szükségszerű” mozdonycsere miatt ezért a vonatok Szolnok és Budapest között nem Cegléd felé (100a: Szolnok - Cegléd - Kőbánya-Kispest) közlekednek majd, hanem Újszász felé (120a: Szolnok - Újszász - Budapest-Keleti). Ez vonal rosszabb állapota miatt növeli a menetidőt és azzal a hátránnyal is jár, hogy a vonatok Ferihegyet sem érintik. Az, hogy az utasok érdeke helyett üzemvitel i kényelmi szempontok alakítják a menetrendet azt jelenti, hogy a közlekedésszervezésért felelős KTI és a minisztérium még mindig nincs a helyzet magaslatán.

A keserűség mellett némi vigasz, hogy várhatóan a Hortobágy EC decembertől Nyíregyházáig fog közlekedni. Hálózati szempontból ez egy nagyon pozitív változás. Kérdés, hogy a Keleti pályaudvara és a hosszabb menetidővel ez a lehetőség csábító-e a régiónak. Újdonság az is, hogy a vonat megáll Karcagon, Kisújszálláson és Törökszentmiklóson is. Ezt akár nevezhetjük pozitívumnak is, de az irányváltós bohóckodással és az Újszász felé közlekedéssel együtt fél órával dobja meg a menetidőt.
Változás az is, hogy a Bécsbe (illetve Bécsen át) közlekedő nemzetközi vonatok már nem mennek be Wien Westbahnhofra, vagyis az osztrákok pont azt szüntetik meg, amit mi most a Keleti pályaudvarra történő betéréssel bevezetünk…

Más nemzetközi vonatokhoz hasonlósan a Hortobágy EC is csak Wien Hauptbahnhof-ig közlekedik, illetve onnan indul majd. A vonat Nyíregyházáról 4:55-kor indul, Debrecenből pedig 5:27-kor és 11:18-ra érkezik Wien Hauptbahnhof-ra. Vissza 16:42-kor indul Wien Hauptbahnhof-ról a 22:33-ra érkezik Debrecenbe, Nyíregyházára pedig 23:05-re.

Fél órával messzebb Bécstől