elővárosi villamos

Nyomtatás

Elővárosi villamossal a Zöld Börzén

Előváros villamos (fotó: Szabó István)

November 6-án részt vettünk a Zöld Börzén a Hajdú Expressz Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesülettel (HEXVAVE) közösen. A Börzét az Hallgatói Önkormányzat Környezetvédelmi Bizottsága rendezte az Debreceni Egyetem Élettudományi Központjában.

Kerékpárral az elővárosi villamosért

Kerékpárral a vasútért

Az őszi kerékpártúra is népszerű volt, amit az Európai Mobilitási Hét alkalmából szerveztünk, hogy népszerűsítsük az elővárosi villamost. A tavaszihoz hasonlóan most is a Debrecen környéki vasútfejlesztési lehetőségeket ismertettük meg az érdeklődőkkel. Külön kitértünk a Debrecen és Hajdúböszörmény közötti lehetséges elővárosi villamosra. A túrázó csapat egy része a Nagyállomástól vonattal utazott Zelemérig, ahol csatlakozott a már ott várakozókhoz. A résztvevők rövid ismertetőben megtudhatták, hogy milyen lehetőségek vannak a Debrecen-Tiszalök vasútvonal és az 1-es, valamint a leendő 2-es villamosvonal összekötésére. Ezt követően Józsa és Debrecen felé vettük az irányt. Bemutatásra kerültek a lehetséges megállók és állomások, majd az iparvágány, ami jelenleg a gyógyszergyárat szolgálja ki. A Kartács utcán végigtekerve értük el a Doberdó utcát, ahonnan az újonnan megépült Böszörményi úti kerékpárúton haladtunk végig. A már meglévő kerékpárúton értük el a belvárost, a Déri teret, amely az idei túránk végállomása volt. Ez úton is köszöjük minden résztvevőnek, hogy velünk tartottak.

Elővárosi villamospótló kerékpártúra 2-es villamossal

Elővárosi villamospótló kerékpártúra 2-es villamossal

 

Egyesületünk a tavaszi sikerre való tekintettel ismét kerékpártúrát szervez 2012. szeptember 23-án, Zelemértől Debrecenig. Ezúttal az épülő 2-es villamos vonalát is érintjük, feltárva a lehetséges kapcsolódási pontokat. Túránk célja, hogy Ön részletesen is megismerhesse az Európa szerte széles körben alkalmazott elővárosi villamost, a "TramTrain" rendszert. Régiónk kiváló adottságokkal rendelkezik a települések központjait összekötő, átszállásmentes kapcsolatot biztosító elővárosi villamosvonal terén. A rendszer lényege, hogy a villamos nem csak a városban közlekedik, hanem átmegy a szomszédos településekre is. Az erre alkalmas villamosok városon kívül a vonatok által is használt vágányokon közlekednek, majd egy másik városban villamosként  bejárják annak a belvárosát is. Ezáltal gyorsan, kényelmesen és átszállás nélkül utazhatunk egyik városból a másikba. Amennyiben felkeltettük érdeklődését az alábbi címeken jelentkezhet: 

A túrán bárki részt vehet, aki jelentkezik a derke@derke.hu e-mail címen vagy kitölti a regisztrácós űrlapot és befizeti a részvételi díjat. A részvételi díj tartalmazza a csoportos vonatjegyet árát és kerékpár viteldíjat. 

Debrecen és a régió rendkívül kedvező adottságokkal rendelkezik elővárosi villamosok közlekedtetésére. Az 1-es villamoshoz két helyen is elérhető közelségben van a nagyvasút, ahol a vágányok összeköthetők. Az egyik kapcsolódási pont a Nagyerdő, ahol a villamosok a Pallagi útról a Nagyerdei körútra fordulnak (Klinika ív). Innen északra  alig 1 km  vágányt kellene fektetni a Gyógyszergyárhoz vezető iparvágányig, amely közvetlen kapcsolatban van a Hajdúböszörménybe vezető vasúttal. A vágányok építéséhez bőven van hely, hiszen valamikor itt járt a 3-as villamos Pallagra. A másik kapcsolódási pont adja magát, ami nem más, mint a Nagyállomás.

 
Túránkon a Pallagi úti kapcsolat kiépítésének lehetőségét mutatjuk be, amely a hajdúböszörményi elővárosi villamos lehetőségét teremtené meg. Az elképzelések szerint a Debrecen belvárosa felől érkező villamosok egy része nem a Nagyerdei körútra fordulna, hanem egyenesen tovább haladna a Pallagi úton át a Gyógyszergyárhoz. Innen a meglévő iparvágányon keresztül a Nagyerdőt elhagyva a vasúti vágányokon haladna tovább Józsa és Hajdúböszörmény felé, vagy akár Hajdúdorogon és Hajdúnánáson át akár egészen Tiszalökig.

 

Program:

  • 08:45 - Gyülekező a Nagyállomás előtt (az árkádok alatt)
  • 09:02 - Indulás vonattal Zelemérre (36622)
  • 09:23 - Érkezés Zelemérre és indulás a kerékpártúrára
  • 12:00 - Érkezés Debrecenbe (Nagyerdőre)

Népszerű volt a "Villamospótló" kerékpártúra

Túrázók Hajdúszentgyörgyön (fotó: Sáfri Péter)

Még az utolsó pillanatban is érkeztek részvevők, így közel húszan vettek részt az egyesületünk által szervezett "Villamospótló" kerékpártúrán. Túránk célja az volt, hogy az érdeklődők a helyszínen, testközelből is megismerhessék, hogy milyen páratlan vasútfejlesztési lehetőségek rejlenek Debrecen és környezetében.

A túrázó csapat egy része a Nagyállomáról indult vonattal Zelemérig, ahol csatlakozott a már ott várakozókhoz. A résztvevők egy rövid ismertető keretében megtudhatták milyen lehetőségek kínálkoznak a Debrecen-Tiszalök vasútvonal és a debreceni 1-es villamos és a majdani 2-es villamos vágányainak összekötésére, hogy átszállásmentes elővárosi kapcsolat létesülhessen. Ezt követően Józsa és a Debrecen felé vettük az irányt. Bemutatásra kerültek a lehetséges állomások és megállóhelyek, majd az az iparvágány, amely ma a gyógyszergyárat szolgálja ki és a Pallagi úton ér véget nyolcszáz méterre a 1-es villamos Klinika megállójától. Innen hiányzik 800 méter vágány, hogy a közúti villamos és a nagyvasúti hálózat közötti kapcsolat megvalósuljon.

Utazás határok nélkül II. - Páratlan lehetőségek Debrecen és környékének vasúti közlekedésében

Vonnatal az Egyetemre<br>(Eredeti fotó: Sáfri Péter)

A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület szeretettel meghívja Önt és kedves családját, valamint barátait és kollégáit a 2012. január 25-én 17:00-tól tartandó, Debrecen és környékének vasúti fejlesztési lehetőségeit bemutató előadóestjére.

Az este folyamán két előadást tekinthetnek meg az érdeklődők. Elsőként Magyarország és a szomszédos országok közötti határon átívelő vasúti közlekedés sajátosságairól és az egymástól elszakadt régiók kapcsolatainak újraépítésének lehetőségeiről tart előadást egyesületünk tagja, Sáfri Péter. Részletesen is megismerhetik, hogy miként valósítható meg egy olyan Debrecen-Nagyvárad közötti vasúti kapcsolat, ahol akár egy óra alatt egyik városból a másikba juthatunk.

A második téma szorosan kapcsolódik az elsőhöz, hiszen Debrecen elővárosi vasúti közlekedésében páratlan lehetőségek rejlenek. Ezt mutatja be vendégelőadónk Ekés András, a Városkutatás Kft. ügyvezetője. A cég annak a konzorciumnak a tagja, amely Debrecen város számára készít megvalósíthatósági tanulmányt a Nagyállomás mellett építendő intermodális csomópontról, valamit a Debrecent érintő (elővárosi) vasútvonalak fejlesztésének lehetőségéről. Szó lesz a már sokszor említett városi villamos és a vasút összekötéséről (tram-train). Valamint a máshol már sikeresen alkalmazott megoldások bemutatása mellett megismerhetik, hogy a Debrecent érintő vasútvonalak fejlesztésére milyen kiváló lehetőségek adódnak.

Az előadásokat követően kötetlen beszélgetés formájában folytatjuk az estét, ahol teával és süteménnyel várjuk vendégeinket.

"TramTrain" kerékpártúra 2011. szeptember 18-án Debrecenben


Villamos vagy vonat? Vagy kettő az egyben?

Egyesületünk az Európai Mobilitási Hét alkalmából kerékpártúrát szervez 2011. szeptember 18-án, Debrecenben Zelemértől a Nagyerdőig. Túránk célja, hogy Ön részletesen is megismerhesse az Európa szerte széles körben alkalmazott elővárosi villamost, a "TramTrain" rendszert. Régiónk kiváló adottságokkal rendelkezik ilyen, a települések városközpontjait összekötö, átszállásmentes kapcsolatot biztosító elővárosi villamosvonal kiépítésére.  A  rendszer lényege, hogy a villamos nem csak a városban közlekedik, hanem átmegy a szomszédos településekre. Az erre alkalmas villamosok városon kívül a vonatok által is használt vágányokon közlekednek, hogy átmenjenek egy másik városba, ahol ismét villamosként  bejárják a másik település belvárosát. Ezáltal gyorsan, kényelmesen és átszállás nélkül utazhatunk egyik városból a másikba. Amennyiben felkeltettük érdeklődését olvassa el részletes felhívásunkat és regisztráljon a kirándulásra!

Villamossal határok nélkül

Tramtrain… Hmmm, mi lehet ez? Egy újabb csúnya szó a mérnököktől?

Nem, de most megtudhatod, hogy mit is jelent. A tramtrain vagy magyarul elővárosi villamos egy viszonylag újfajta közlekedési rendszer, melynek lényege a vasúti pályát használó villamos. Ez azt jelenti, hogy a Kossuth téren felszállva a villamosra, akár átszállás nélkül is eljuthatsz Hajdúböszörménybe.

Tartalom átvétel