tarifa

Nyomtatás

Drága és rugalmatlan árképzés a DKV-nál?

Az alábbi térképen jelzett út megtételéhez a DKV Zrt. hatályos Személyszállítási Üzletszabályzata szerint 4 db jegyet kell érvényesíteni

 A DKV Zrt. 2013. július 04-től hatályos, a Nemzeti Közlekedési Hatóság az EH/VA/NS/B/1025/3/2012. számú és az IP/PM/NS/A/55/7/2013 határozatával jóváhagyott Személyszállítási Üzletszabályzata szerint  "A szabályosan érvényesített menetjegy - útmegszakítás nélkül - egyszeri utazásra jogosít a felszállás helyétől a végállomásig." Ezen értelmezés szerint a hurokban forduló vonalak esetében a külső végállomás előtt felszálló utasnak a végállomáson történő átutazást követően újabb vonaljegyet kell(ene) érvényesítenie. Ez azonban nem életszerű, és nem is ezt a gyakorlatot követi a szolgáltató. Az ellenőrök és a járművezetők részéről sosem tapasztaltuk azt, hogy a felsorolt hurokjáratokon, hogy a végállomáson átutazó utasoktól további jegyek érvényesítését követelték volna meg, hiszen ez véleményünk szerint minden ésszerűséget nélkülöző, logikátlan, irreális elvárás lenne. Megkérdeztük, DKV Zrt. válasza szerint akkor járunk el helyesen, ha újabb jegyet érvényesítünk. Íme a válasz:

Áremelés menetrend szerint

Merész dolog Debrecenben közlekedni autóval, kerékpárral, busszal, trolival és villamossal egyaránt. Naponta találkozhatunk olyan extrém műszaki és szokatlan közlekedésszervezési megoldásokkal városszerte, amelyek előtt meglepetten és értetlenül állunk. Mindezen meglepő és mulatságos esetekhez képest sajnos igencsak unalmas és megszokott hír, hogy év elején ismét emelkednek a közösségi közlekedés tarifái. Az is megszokott, hogy idén sem maradt el a járatritkítás és az utasok száma is tovább csökkent. “Természetesen” a finanszírozási problémák is - köszönik szépen - ugyanolyan jól megvannak, mint tavaly.

A korábbi években megszokottakhoz képest kisebb mértékű áremelést az utasok árérzékenységével magyarázzák, amely azt a téves érzetet keltheti, hogy az utasok egy külön kaszt, a tömegközlekedés pedig deklaráltan a “szegények” közlekedési módja. Ez egy súlyos szemléletbeli probléma, hiszen az nem szociális szolgáltatás, hanem egy közszolgáltatás és közlekedésszervezési módszer is egyben. Az egyesületünkhöz érkezett panaszokból is látjuk, hogy az utasok árérzékenységének az oka elsődlegesen a szolgáltatás minőségére vezethető vissza. Nem csak a felkínált szolgáltatás, a menetrend hiányosságai okoznak elégedetlenséget, hanem annak teljesítése, a menetrendek betartása is. Ez kiszámíthatatlanná teszi a mindennapokat. Kétségtelen, hogy a viteldíjak a “megszokottakhoz képest” kisebb mértékben emelkednek, azonban Debrecenben sokkal súlyosabb problémát jelent, hogy ezzel párhuzamosan a közösségi közlekedés színvonala változatlanul alulmarad az elvárásokhoz képest.

30 napos bérlet, avagy Debrecenben miért nem tud úszni a kacsa?

Döglött kacsa
„Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye.” (foto: Ken Bosma / flickr)

Kósa Lajos polgármester úr 2010. augusztus 23-án a Debrecen Televízióban tett nyilatkozata szerint az „egy civil szervezet” javaslatára bevezetett 30 napos bérlet Debrecen helyi közlekedésében nem vált be, ezért került megszüntetésre. Ennek okaként a bérletek ellenőrzésének nehézségét, valamint a könnyű hamisíthatóságot jelölte meg polgármester úr. Az is elhangzott, hogy az utasok közül sokan panaszkodtak az új bérlettípusra. A polgármester úr által elmondottak azt az engedik sejtetni, hogy Debrecenben megbukott a 30 napos bérlet, alkalmazása körülményes és az utasok nem szerették. Ez azonban nem igaz, hiszen az utasok visszajelzései alapján mondhatjuk, hogy a kezdeti nehézségek ellenére az utasok megszerették és sikerrel alkalmazták a 30 napos bérletet és az általa nyújtott rugalmasságot.

Mától ritkábban, jövőre drágábban is utazhatunk Debrecenben

2009. december 1. szomorú nap a debreceni közösségi közlekedés történetében, 2006. óta nem volt példa ilyen mértékű járatcsökkentésre, mint amit ma a DKV Zrt. végrehajt.

 A járatritkításra az utasok igényeire hivatkozva került sort, azonban az általunk megkérdezett utasok egyike sem igényelte, hogy a járatok ritkábban közlekedjenek. Az járatcsökkentést megalapozó utasszámlálás csak egy pillanatnyi állapotot rögzít, nem tükrözi a valós igényeket. Sőt, az utasszámlálással az utazni szándékozók valós igényei meg sem ismerhetőek, hiszen a szolgáltató sem ismeri teljes körűen az utasszám visszaeséséért felelős konkrét okokat.

 A csökkenő utasszám nem igényt fejez ki, hanem következmény!

Drágábban, ritkábban a DKV-val

A 2009. július 1. óta nem csak a szolgáltatóváltással egy időben történt járatcsökkentés (11 és 27-es vonal), hanem az azóta eltelt gyakori menetrend-módosítások is inkább a szolgáltatás szűkítésével jártak, mintsem új utazási lehetőségek megnyitásáról. Az eddig lépéseket túlszárnyalva a DKV Zrt. 2009. december 1-től már 16 vonalon, elsősorban tanítási időszakban, csúcsidőben csökkenteni kívánja a járatok számát. Nem csak egyes autóbusz-vonalakon (11, 12, 15, 19, 26, 31, 32, 44, 44Y, 45) csökken a csúcsidei járatszám, hanem az 1-es villamossal, a 2-es és 3-as  trolival is kevesebbet utazhatunk.

További kedvezmények, 24 órás üzemidő

Üdvözöljük Debrecen Megyei Jogú Város Közgyűlésének azon döntését, amely egyesületünk javaslatára a 15 és a 30 napos bérlet, a 10 és 20 darabos gyűjtőjegyek és hétvégi családi jegyek bevezetését kezdeményezi.

Fejjel a falnak: Koncepció nélküli tarifaemelés!

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata többszöri egyeztetést követően mindössze kilátásba helyezte a helyi a helyi közösségi közlekedés tarifarendszerét kiegészítő kedvezményes jegyek és új bérlettípusok bevezetését kérő javaslatunkban szereplő elemek esetleges bevezetését.. November óta több alkalommal is kértünk információt a tarifastruktúra átalakításáról és korábbi egyeztetés lehetőségét, de Egyesületünk is csak az elmúlt héten szerezhetett tudomást az új tarifákról.  Amennyiben érdemi változtatás nélkül fogadja el a Közgyűlés a szűkebb választékkal bíró, és bizonyos bérlettípusok esetén extrém mértékű áremelkedéssel járó tarifarendszert, akkor ez minden eddiginél nagyobb, akár azonnali 10%-os utasszámcsökkenést okozhat, amely tovább rontja az autóbuszos beruházás megtérülését.

Kérdezünk és kérünk: Debrecen közösségi közlekedésének a jövője

Alábbi levelünket megküldtük Kósa Lajos polgármester úrnak, melyben elismerésünket fejezzük ki hosszú évek fáradságos munkájáért, hogy a 2-es villamos végre megvalósulhat, valamint javaslatokat, észrevételeket és kérdéseket tettünk fel Debrecen város közösségi közlekedési fejlesztési elképzeléseivel kapcsolatban. Közreműködési és véleményezési lehetőséget kértünk az egyesület és valamennyi érintett részére az elkövetkező időszakban megvalósuló közösségi közlekedést érintő beruházásokkal és fejlesztési elképzelésekkel kapcsolatban.

Koncepció nélküli tarifaemelés: drágább mélygarázsok, drágább közösségi közlekedés

Amint az köztudott Debrecen Megyei Jogú Város elkötelezte magát a közösségi közlekedés fejlesztésére annak érdekében, hogy minél kevesebben közelítsék meg a belvárost személygépjárművel és minél jobban lehessen közlekedni Debrecenben, csökkenjenek a torlódások, ezáltal az eljutási idők is. Azonban úgy látjuk, hogy ez az elkötelezettség nincs összhangban a tettekkel.

Kismamabérlet és családi kedvezmények

Üdvözöljük és támogatjuk a kisgyermekes bérlet bevezetését és további kedvezmények nyújtását szorgalmazzuk

A jelenlegi tarifarendszer rugalmatlansága is oka, hogy az utazók egyre szűkebb köre veszi igénybe közösségi közlekedést és mind többen más alternatívát - elsősorban személygépkocsit - választanak mindennapi utazásukhoz. Az utasok számának megtartása, illetve növelése érdekében szükségesnek tartjuk a jelenlegi tarifarendszer átgondolását és átalakítását, elsősorban kedvezmények biztosítása révén azok számára, akiknek nem áll módjukban megfizetni a teljes árú bérlet magas árát, ezért egyesületünk támogatja a kisgyermekes szülők bérletkedvezményének bevezetését Debrecenben is.

Tartalom átvétel