Fejjel a falnak: Koncepció nélküli tarifaemelés!

Nyomtatás

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata többszöri egyeztetést követően mindössze kilátásba helyezte a helyi a helyi közösségi közlekedés tarifarendszerét kiegészítő kedvezményes jegyek és új bérlettípusok bevezetését kérő javaslatunkban szereplő elemek esetleges bevezetését.. November óta több alkalommal is kértünk információt a tarifastruktúra átalakításáról és korábbi egyeztetés lehetőségét, de Egyesületünk is csak az elmúlt héten szerezhetett tudomást az új tarifákról.  Amennyiben érdemi változtatás nélkül fogadja el a Közgyűlés a szűkebb választékkal bíró, és bizonyos bérlettípusok esetén extrém mértékű áremelkedéssel járó tarifarendszert, akkor ez minden eddiginél nagyobb, akár azonnali 10%-os utasszámcsökkenést okozhat, amely tovább rontja az autóbuszos beruházás megtérülését.

A változások egyáltalán nem ösztönzik a közösségi közlekedés igénybevételét, hiszen maga a szolgáltató is volumencsökkenéssel számol, illetve a csökkenő választékból kevesebben tudják majd a számukra legmegfelelőbb ár-érték arányú szolgáltatást kiválasztani. (Közismert tény, hogy a kisebb kínálattal rendelkező üzleteknek jellemzően alacsonyabb a forgalma.)

Ráadásul az új tarifarendszerrel első sorban törzsutasait hozza nehéz helyzetbe a szolgáltató, hiszen a számukra lesz a jelenleginél 50-70%-kal magasabb a havi bérletek ára. A közösségi közlekedéstől elpártoló utasok rosszabb esetben személygépkocsit, jobb esetben kerékpárt választanak majd utazásukhoz. A vidékről Debrecenbe utazókat és a környező településre munkába járó debreceni lakosokat érintik a leghátrányosabban a változások, hiszen számukra a helyközi tarifák is drágulnak. Ezért aki teheti, bizonyára a személygépkocsit választja majd utazásukhoz, ezért a jövőben a bevezető utak leterheltsége tovább nő.

A drágulással arányos mértékben nem fogják hamarabb elérni úticéljukat, annak ellenére sem, hogy az új menetrendben lévő összevonások révén bizonyos esetekben megszűnik az átszállási kényszer, illetve a kevesebb csuklós buszból álló flotta miatt a zsúfoltság is nőni fog.

Szintén nem került érdemben napirendre a hetekkel ezelőtt mind a DKV Zrt., mind pedig a Polgármesteri Hivatal munkatársai számára bemutatott, Debrecen éjszakai autóbuszos közlekedésének bevezetéséről szóló komplex javaslatcsomagunk. Olyan három autóbusszal ellátható menetrendet és hálózatot dolgoztunk ki, amely éves üzemeltetési költsége a teljes tervezett árbevétel fél százalékát tenné ki. A korábban próbaképpen bevezetett - egyébként rosszul meghirdetett, és az utasok szűk körét érintő - éjszakai órákban közlekedő villamosokon (illetve a Hajdú Volán Zrt. eseti próbálkozása kapcsán) jelentkező csekély árbevétel pontosan a koncepció és a rendszeresség hiánya miatt nem szolgáltathat alapot gazdaságossági előítéletekre.

Illúzió az az elképzelés és az az elvárás a szolgáltatótól, hogy jelen helyzetben önállóan, külső támogatás, vagy szabályozott finanszírozási rendszer nélkül hatékonyan tudjon működni, úgy hogy az utasait megtartsa, sőt hosszú távon növelje azokat.

Az utasszámcsökkenés mérsékléséhez, a folyamat megállításához feltétlenül szükséges, hogy minden célcsoport megtalálja a számára legkedvezőbb ár-érték arányú szolgáltatást, ezért – más nagyvárosokhoz hasonlóan – bővíteni kell a jegyek és bérletek választékát és ésszerű kedvezményrendszert kell bevezetni, hogy azok is kedvező feltételekkel használhassák a közösségi közlekedést, akik eddig ezt nem tették.

Ezért meg kell teremteni a közösségi közlekedés finanszírozási alapjait, hogy garantálni lehessen a kínálati menetrenden alapuló, utasközpontú, minőségi szolgáltatást.

Amennyiben a döntéshozók részéről nem látunk hajlandóságot a köztudottan régóta óhajtott éjszakai tömegközlekedési igényeinek kielégítésére, valamint a tarifarendszer jelenleg még nélkülözhetetlen elemeinek megtartására, kezdeményezni fogjuk a lehetőség megteremtését Debrecen város lakosságának nyilvános véleménynyilvánítására.


Debrecen Megyei Jogú Város Polgármesteri hivatal munkatársai számára eljuttatott javaslataink (kivonat) 

  • Jelen körülmények között nem javasoljuk a meglévő villamos-trolibusz bérletek megszüntetését, ezt csak a teljes hálózat átalakítását követően, valamint egy egységes, széles választékot kínáló, városi és elővárosi tarifarendszer megalkotását követően látjuk megalapozottnak.
  • Javasoljuk, hogy kerüljön bevezetésre 30 napos bérlet, amely a mindenkori havi bérletek árával megegyező összegű. Ezzel csökkenthető a pénztáraknál kialakuló a hó eleji bérletvásárlási roham, valamint az időszakos pénztárak száma.
  • A csúcsidei zsúfoltság csökkentés érdekében kerüljön bevezetésre délelőtti kedvezményes jegy, amely reggel 8 órától 13 óráig vehető igénybe utazásra. Javasolt ára: 200,- forint.
  • A bérletszelvények árai lehetőleg ezer forintra, de minimum száz forintra kerekítve kerüljenek megállapításra. Ezáltal a szelvények értékesítése gyorsabbá válik (könnyebb a számolás, pénzvisszaadás, és számlák kiállítása gyorsabbá válik)
  • A napijegy 24 órás jegyként kerüljön bevezetésre, amely érvényessége az első utazás megkezdésének időpontjától 24 óra időtartamig vehető igénybe utazásra.
  • 10 és 20 darabos tömbjegyek, amely rendre ~10 és ~20 %-os kedvezményt tartalmaz. Az új áraknak megfelelően a 10 db-os tömbjegy 2200,- Ft 20 db-os tömbjegy: 3800,- Ft
  • Javasoljuk csoportos kedvezményes jegyek bevezetését, amely az együtt utazók – elsősorban családok, kirándulók – számára biztosítana megfelelő alternatívát a személygépkocsi helyett. Ezzel a hétvégi járatok kihasználtsága növelhető.
    • Csoportos családi/csoportos vonaljegy: Igénybe vehető legfeljebb két felnőtt és legalább egy, de maximum hét 18 év alatti, gyermek együttes utazása esetén egyszeri utazásra bármely viszonylaton. A gyermekeknek a születési dátumukat hivatalosan igazoló személyazonosító okmánnyal vagy diákigazolvánnyal kell rendelkezniük. Javasolt ára: 500,- Ft
    • Csoportos családi/csoportos 48 órás jegy: Igénybe vehető legfeljebb két felnőtt és legalább egy, de maximum hét 18 év alatti gyermek együttes utazása esetén korlátlan számú utazásra, a jegyen megjelölt kezdő időponttól 48 órás időtartamig. Az utazás megkezdése előtt a szelvényre tintával fel kell vezetni az utazás megkezdésének napját, valamint az órát és a percet. A gyermekeknek a születési dátumukat hivatalosan igazoló személyazonosító okmánnyal vagy diákigazolvánnyal kell rendelkezniük. Javasolt ára: 1500,- Ft
    • 48 órás csoportos jegy maximum 5 fő részére:Használható 2-5 fő együttes utazása esetén a megjelölt kezdő időponttól 48 órás időtartamig. Javasolt ára: 3000,- Ft.

 

Hozzászólások

árak

Egyetértek a fentiekkel.
A tanuló és nyugdíjas bérletek ára túl magas. Dolgozó még elfogadható, de sokaknak nagy összeg még így is!!! Főleg azoknak akik eddig troli-villamos bérlettel közlekedtek. Átgondolandó!