Értelmetlen P+R a Mikepércsi úton

Nyomtatás
Értelmetlen P+R a Mikepércsi úton
Képzeld el, hogy vendégségbe mégy és arra kérnek, hogy a cipődet már az utcán vedd le. Hasonló érzést kelt bennünk a Mikepércsi útra tervezett P+R parkoló: kifejezetten kényelmetlen és különösebb haszna sincs. Ennek ellenére ezen fura terv megvalósításáról fognak holnap dönteni a debreceni képviselők.
 
Mielőtt azzal váldona bennünket bárki is, hogy a környezetbarát közlekedés ellen vagyunk, nem árt néhány dolgot átgondolni. Mindenek előtt a P+R rendszerek - ahol hatékonyan működnek - rétegigényeket elégítenek ki és komoly feltételei vannak, hogy egyáltalán használják is az emberek. Debrecenben ehhez sajnos semmilyen feltétel nem adott és a közgyűlési előterjesztést megvizsgálva inkább tűnik látványelemek, mint a Debrecen “zöld” város programba illeszkedő cselekvésnek.
 
Képzeljük el azt az egyszerű reggeli szituációt, hogy "Ádám", a derecskei apuka reggel 7-kor elindul Debrecen felé a tizenhét éves Opel Astrájával. Majd mielőtt beérne a Mikepércsi úti dugóba a Debrecen tábla előtt gyorsan berobog az INPARK városi P+R parkolójába, hogy gyorsan átszáljon egy városi buszra, ami pontosan ugyanazon dugó felé fog indulni, amely elől menekülve igénybe vette a P+R parkolót.  Reális?
Számoljuk. Derecskéről a tervezett P+R parkolóba eljutni kb. 20 perc. Tegyük fel öt percnél többet nem kell várni arra a buszra, ami menetrend szerint 12 perc alatt a Nagyállomáson van. Ez legjobb esetben is 37 perc utazási idő Derecske és Nagyállomás között. Ugyanez Derecskétől a Nagyállomásig végig autóval 25 perc, feltételezve ha nincs torlódás. De van. És a busz is ugyanabba a dugóban fog állni, mint Ádám Opel Astrája.
Természetesen gondolhatnánk azt, hogy az önkormányzat proaktívan gondolkodik és jövőben majd egyszer lesz jelentősége ennek a P+R parkolónak. Azonban a Mikepércsi út külső szaszakszára tervezett P+R parkoló akkor is halott ötlet, ha netán a későbbiekben értelmezhető közösségi közlekedési kapcsolatot kap. A P+R parkolók - ahol azokat sikeresen és hatékonyan üzemeltetik - mind kötöttpályás kapcsolattal, de minimum expressz buszos elérhetőséggel rendelkeznek. Azonban a közeljövőben sem a kötöttpályás kapcsolatnak, sem az expressz buszos elérhetőségnek nincsen realitása. Egyrészt egyikre sincs semmilyen terv. Értelmezhető buszos kapcsolathoz pedig a Mikepércsi úton végig mindkét irányban autóbusz sávra lenne szükség. Ezt viszont csak a meglévő forgalmi sávok helyén lehetne kialakítani. Erre azonban semmi esély nincs - ismerve a város közlekedésfejlesztési irányait és a közút országos funkcióját. Másrészt gondoljuk végig azt, hogy 120 autó utasát hány autóbusszal lehet elszállítani és milyen gyakran kellene közlekedtetni ezeket a buszokat. Mi a garancia arra, hogy akkor is lesz busz, egyik nap később, vagy éppen korábban kell munkába mennie a derecskei apukának. 
Amikor azt mondtuk, hogy a P+R parkoló hatása marginális, azt jól szemlélteti az alábbi ábra. Egyik reggel (2025.04.15) a Mikepércsi úton a reggeli csúcsidőben 2179 beérkező személyautót számoltunk. Ehhez képest a 120 autó, (de még a duplája is) nagyon kevés és alig érezhető hatása van, ezért semmiképpen nem lehet csodafegyverként tekinteni erre a megoldásra, még akkor sem, ha működőképes lenne. De nem lesz az, sajnos.

A tervezett P+R férőhely a reggelli csúcsfogalomhoz képest is minimális.
 
A közgyűlési előterjesztés szerint a P+R parkolónak helyet adó telket meghívásos pályázaton értékesítik. A nyertesnek 120 P+R parkolót kell kell kialakítani, aminek a használatáért díjat nem szedhet, hacsak nem őrzik az ott tárolt gépjárműveket, de ennek a díja is limitált. Remek üzleti lehetőség, ugye? A pályázatra két 100%-ban önkormányzati és egy 100%-ban állami tulajdonú céget hívnak meg.
 

Izgalmas verseny ígérkezik
 
A szituáció kulcsa az, hogy bár formálisan versenyeztetés történik, valójában az önkormányzat saját leányvállalata valamelyikének vagy egy állami partner részére passzolja át a telket. (Előbbi kettő esetén verseny nélkül is megtehetné.)  A valós szándék homályos. Azonban a helyzet leheőséget ad közösségi közlekedés fejlesztésére fordítandó pályázati forrásokat elkölteni egy olyan helyszínen és olyan beruházásokra, amelyeknek marginális hatása lesz a közösségi közlekedésre. Ezen a helyen inkább autószalont, gumist vagy éppen raktárat lehet majd jól üzemeltetni, a P+R parkoló üzleti életképessége viszont erősen kétséges. Ez így inkább egy alibi projekt: papíron létezik, jó kommunikálható, de a valóságban a közösségi közlekedés számára teljesen haszontalan lesz.
Értelmetlen P+R a Mikepércsi úton
Értelmetlen P+R a Mikepércsi úton

Belépés