megállóhely áthelyezés

Nyomtatás

Újabb szög a közösségi közlekedés koporsójába: Hal köz megállóhely áthelyezése

Újabb szög a közösségi közlekedés koporsójába: Hal köz megállóhely áthelyezése

Egyesületünk már a nyugati tehermentesítő út terveinek véleményezésekor is jelezte, hogy a beruházáshoz kapcsolódóan a közösségi közlekedés hátrányba kerül, hiszen a Hatvan utcán és a Széchenyi utcán kialakított a megállóhelyek - egyetlen kivételtől eltekintve - rendkívül előnytelen helyen épültek és több esetben a méretük sem megfelelő, rövidek. Az újonnan kialakított utcákban ugyan épült autóbuszsáv, de az a jelenlegi közlekedési igények szempontjából irreleváns, évekig kihasználatlanul fog állni.



Az áthelyezés indoka, hogy a Széchenyi utca elején, a Piac utca felé két forgalmi sáv kerül kialakításra. Azonban ez koránt sem akkora segítség, mint amekkora hátrányt okoz a Hal köz megállóhely áthelyezése. Komoly fennakadást eddig sem okozott ennek a sávnak a hiánya. A nyugati “kiskörút” építésével pedig még inkább jelentőségét veszti.

A Pásti utca és a Hal köz megállóhelyek távolabb kerültek a belvárostól, ahonnan az utasok érkeznek. A Széchenyi utcán az áthelyezett megállóhely a villamostól kétszer olyan távol esik. Ez azért baj, mert a kelet-nyugati irányú autóbuszvonalak szempontjából a Hal köz megállóhely a  város legforgalmasabb megállója, fontos átszállási kapcsolat a villamosra, illetve a villamosról. Napi szinten több ezer utast érint hátrányosan  az áthelyezése.

A tervezés átgondolatlanságát mutatja, hogy ezáltal az autóbuszok a belvároson átrobognak, hiszen a Csokonai Színház és az új Hal köz megálló között fél kilométer a távolság. Az intenzív utasforgalmú belvárosban 250 méterenként kellene megállóhelynek lennie.

Azonnali megoldások

Az alábbiakban olyan vonalhálózati, menetrendi és strukturális javaslatokat teszünk, amelyek - bár égetően szükség lenne a teljes hálózat átalakítására, de - a jelenlegi vonalhálózat lényegi elemein nem változtatnak, azonban ezek az apróbb módosítások - amennyiben megvalósulnak - sok utas hétköznapjait teszik könnyebbé. Javaslataink, amelyeket az utasok észrevételei, valamint saját felméréseink és tapasztalataink alapján állítottunk össze részben a korábbi szolgáltatótól megörökölt rendszer hibáin javítanak, részben pedig a szolgáltatóváltás óta kialakult problémákra adnak olcsó, gyors és hatékony megoldást.

Új, a jelenleginél ésszerűbb követési időket alkalmazó menetrendet készítettünk a 10-es és 14-es autóbuszoknak és javaslatot tettünk az 50-es busz kiváltására az említett két vonal meghosszabbításával. A Segner téri jobb átszállási kapcsolatra adunk megoldást, javasolva néhány arra közlekedő vonal megállóinak áthelyezését, valamint egyes vonalak által nem használt megállóhelyek újbóli használatát szorgalmazzuk a jobb átszállási kapcsolatok, és a rágyaloglási távolságok csökkentése érdekében. A 23-as és a 19-es vonal külső végállomásainak megcserélésével pedig a frekventáltabb Júlia-telep elérhetőségén szeretnénk javítani. A keleti városrész közlekedésének javítása érdekében pedig a 11-es vonal meghosszabbításának ajánlásával mutatunk be egy lehetséges megoldást.

Tartalom átvétel