Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok

Nyomtatás
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok

Egyesületünk online kérdőívvel felmérte a városban közlekedők tapasztalatait a 2017 november végén bevezetett belvárosi egyirányú forgalmi renddel kapcsolatban. Hét egyszerű kérdést tettünk fel, amelynek az volt a célja, hogy megismerjük az első benyomásokat valamit információt szerezzünk a közlekedők konkrét tapasztalatairól, javaslatairól. Az elégedettség mellett egyszerű utazási szokásokkal kapcsolatos információkat és néhány demográfiai adatok is kérdeztünk, ahhoz, hogy érdemben ki tudjuk értékelni a válaszokat.

Népszerű volt a kérdőívünk, mert már három nap alatt is több, mint 800-an töltötték ki. A felmérés a kiválasztás módja alapján reprezentatív, azonban az összegyűlt adatokból több fontos megállapítást lehet tenni.

Az egyirányúsítás meghirdetését követően röviden elemeztük a várható hatásokat, amely szerint az átmenő forgalom gyorsabbá válik az egyirányúsított szakaszokon, valamint lesznek olyan helyek, ahol megszűnnek a torlódások, ellenben azok más útszakaszokon fognak megjelenni. Az eddigi tapasztaltok és érkezett észrevételek az előzetes jelzéseinket igazolják.

Az eddigiek alapján három fontos tapasztalatot emelnénk ki.

  1. Az utazók többség még elégedetlen az új forgalmi renddel

Ismerve azt, hogy a decemberi időszak jellemzően forgalmasabb, ezért nem volt szerencsés választás egy ilyen volumenű változást bevezetni. Ugyanakkor az is fontos tényező, hogy az új forgalmi renddel a megszokott útvonalak megváltoznak, az átrendeződéshez pedig több időre van szükség. Ez az arány vélhetően javul majd, azonban kérdéses, hogy az 50%-ot át fogja-e lépni.

 

  1. Azon utazók, akik jellemzően áthajtanak a belvároson elégedettebbek.

Az, hogy az utazás jellege szempontjából a belvároson átutazók között több az elégedett, arra utal, az új forgalmi rend alapvetően a belvároson áthaladóknak kedvez.  Egy ideig bizonyára gyorsabb is lesz áthaladás a belvároson, azonban ennek hosszabb távon forgalomvonzó hatása lesz és néhány hónapon belül számíthatunk újabb belvárosi torlódásokra, akár az egyirányúsított szakaszokon is.

 

  1. A gyakrabban utazók jellemzően kevésbé elégedettek az új forgalmi renddel.

A számokon az is látszik, hogy akik gyakrabban érintik a belvárost, azok elégedetlenebbek az új forgalmi renddel. Ennek oka az is lehet, hogy azok, akik az eltelt időszak alatt naponta többször érintik belváros, már több tapasztalattal rendelkeznek az új forgalmi rendet érintően.

 

A kérdőíven az alábbi kérdésekre lehetett választ adni.

Űrlapok-válaszdiagram. Kérdés címe: 1.) Az alábbiak közül melyik jellemző Önre?. Válaszok száma: 840 válasz.

forrás adatok: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület "Egyirányúsítás Debrecenben  online felmérés 2017. december"

 

Megkérdeztük, hogy a kérdőívet kitöltőnek milyen utazási szokásai vannak.  Inkább csak áthalad a belvároson, vagy a belvárosban van az úticél?

Ez az arány nagyjából tükrözi azt is, hogy autóval milyen arányban hajtanak át a belvároson, mivel a kérdőívet kitöltők döntő többségében a személygépkocsit használók közül került ki.

Űrlapok-válaszdiagram. Kérdés címe: 2.) Milyen  gyakran érinti Debrecen belvárosát útja során?. Válaszok száma: 840 válasz.

forrás adatok: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület "Egyirányúsítás Debrecenben  online felmérés 2017. december"

Megkérdeztük, hogy milyen gyakran érintik a belvárost a közlekedők. A válaszadók több mint kétharmada napi rendszerességgel érinti a belvárost.

Űrlapok-válaszdiagram. Kérdés címe: 3.) Jellemzően mivel utazik?. Válaszok száma: 840 válasz.

forrás adatok: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület "Egyirányúsítás Debrecenben  online felmérés 2017. december"

A válaszadók többségében a személygépkocsit használók közül kerültek ki. Szemléletes az életkor szerinti megoszlása a különböző közlekedési módok használatának.

Külön külön megkérdeztük az esetleges pozitív és negatív változásokat, ahol több választ is meg lehetett jelölni. A többség alapvetően nem érez javulást, azonban aki igen úgy érzi, hogy gyorsabban lehet közlekedni.

 

A negatívumok között két fontos tényező dominál. Sokan úgy érzik, hogy nagyobb lett a dugó és hosszabb útvonalon kell közlekedni. Az előbbi az ünnepi szezon megnövekedett forgalmának is köszönhető, az utóbbi pedig nem meglepő eredmény, tekintve, hogy a hosszabb útvonal a egyirányúsításból fakad.

6. ) Egyéb észrevételek, egyéni vélemények

A kitöltők szép számmal tettek hosszú szöveges észrevételt is. Mind az előnyöknél, mind a hátrányoknál lehetett egyéni észrevételeket tenni, illetve a 6. kérdésben hosszabban is kifejthették a véleményüket. Összesen több mint 200-an éltek a lehetőséggel. A legtöbben az egyirányúsított utcákra merőleges utcák forgalomnövekedését említették. A legtöbbször a Burgundia utca és a Piac utca került említésre, de sok panasz érkezett más, környező utcákra is. A Csapó utca, Rakovszky utca és Ótemető utcák forgalomnövekedésére érkezett észrevételek egybe csengenek az általunk előre jelzett várható változásokkal. A válaszadók többször említették, hogy a korábban megszokottakhoz képest olyan helyeken is jelentek meg torlódások, ahol korábban nem volt, illetve többen tapasztalták, hogy nem csak csúcsidőszakban,  hanem napközben is jelentek meg torlódások frekventáltabb helyeken.

Többen emeltek kifogást a Miklós utcán létesült kerékpársávokkal kapcsolatban. Egyrészt az ellenirányú kerékpársávot tartják veszélyesnek, illetve azt a Debrecenben nem ismert megoldást, ahol a kerékpársáv két forgalmisáv közé kerül.

Autóbusz közlekedés szempontjából a érezhetően helyzet javult, azonban csak a belvárosi szakaszokon. A külső részek forgalomnövekedése az autóbuszok közlekedésére is negatív hatással van. A Csokonai Színház megállóhely még nagyon messze van a villamosmegállótól, ahhoz, hogy igazán hatékony és utasvonzó átszállási kapcsolatot kapjunk.

Néhány kiemelt észrevétel:

 

Ahol eddig nem lehetett haladni, ott most gördülékeny a forgalom. De ahol azelőtt zöldhullám volt, most minden lámpánál pirosat kapok. Felcserélődött az x/y tengely.”

“Most olyan csomópontokon lett dugó, ahol eddig nem. A nagykörúton csúcsforgalomban sokkal lassabban lehet athaladni Debrecenen, mint korábban, mert a csapó utca felől erkezők a kossuth utca helyett a fórum behajtó felől akarják elérni a belvárost, aminek nem erre van méretezve a kapacitása.”

Az egyirányúsított szakaszokon gyorsabb lett a közlekedés, ugyanakkor a keresztező utcákon (Piac, Rakovszky, stb.) nagyobb a torlódás.”

“Csak abban esetben tudok gyorsabban haladni, ha épp a SzentAnna utca irányában van dolgom. Ha a Csapó utca irányába indulok a Csapókertből az Ótemető utcán nem lehet haladni.”

“Csapókert, Huszár Gál, Ótemető utca reggel 7-9 között járhatatlan ill. délután 15-18 között szintén. A Faraktár hidról a forgalom nagyrésze átrakódott  fentebb jelzett kis utcákba.”

“Lehet, hogy az egyirányúsított utcákban jobb a közlekedés, de a rájuk merőleges utcákon katasztrofális (pl.Sumen, Burgundia).”

“A belvároson hamarabb át lehet haladni.”

“Buszok gyorsabban tudnak közlekedni”

“Az egyirányúsított szakaszokon gyorsabban lehet haladni, de csak azokon..

“A belváros forgalmát csökkentették,de ez a forgalom megjelenik a külterületeken”

“ Nagyobb lett a dugó a Hajnal utca, Piac utca, Nyugati utca szakaszokon”

“Több a dugó most már ott is ahol eddig nem volt!!! Eddig csak reggel meg délután volt dugó de most már egész nap!”

“A gyalogosoknak eltűntek a számlálók a lámpák mellől.”

“A gyalogosoknak hosszabb a lámpafázis, több létfontosságú zebra szűnt meg”

“A helyközi autóbuszállomásnál a lámpák hangolása borzasztó.(gyalogos) Sokat kell várni míg zöldre vált a lámpa miközben már régen el lehetett volna indulni.”

Kérdéses, hogy környezeti és társadalmi szempontból sikernek nevezhető-e a belvároson átmenő fogalom kapacitásának növelése. Két évtizede a város vezetése azért vágott bele a Kossuth tér átalakításába, hogy a város főterén közösségi térként funkcionáló gyalogos zóna alakuljon ki, amelyhez kapcsolódva további közösségi terek alakulnak ki. A Piac utca forgalomcsillapítása az utóbbi években is ezt a pozitív szemléletet tükrözi. A gyalogos övezetek növelése, és az ehhez kapcsolódó gyalogos infrastruktúra (járdák, gyalogátkelőhelyek, parkok, pihenők stb.) a jövő jelenleg is ismert és elvárt lakossági, turisztikai igénye. A két egyirányúsított nagyforgalmú utca ezen tér növekedését gátolja, hasonlóan a Petőfi teret ketté szelő 4-es főúthoz, mely hatást a a “Főpályaudvar” projekt kapcsán pedig pont ellenkezőleg, szeretnének csökkenteni, az út térszín alá helyezésével. Ellenben a belvárosban pont az átmenő forgalmat szeretné kényelmesebbé tenni. A belvárosi autóbuszsávok kialakítása komoly vívmány, azonban a személygépkocsival szemben versenyképes közösségi közlekedéshez ennél sokkal többre lenne szükség.

A kérdőív eredményeit a személyes adatok kivételével az illetékes szakemberek részére is megküldtük. A forgalmi helyzet alakulását továbbra  is figyelni fogjuk és hamarosan újabb kérdőívvel jelentkezünk.

forrás adatok: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület "Egyirányúsítás Debrecenben online felmérés

 2017.12.15. - 2017.12.31.összes kitöltő: 840 fő

Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok
Egyirányúsítás Debrecenben, első tapasztalatok