Egy éves a 2-es villamos

Nyomtatás
Egy éves a 2-es villamos

Egy évvel ezelőtt, 2014. február 26-án indult el az első menetrend szerinti 2-es villamos. Akkor még néhány napig párhuzamosan közlekedett a 31-es és 32-es autóbuszokkal. Szükség is volt a párhuzamos járatokra, hiszen nem mindennapi egy új villamosvonal indulása, ezért mindenki egyszerre akarta kipróbálni az új vonalat. A 2-es a villamoson az első négy napon olyan sokan utaztak, mint utána egy hónapig összesen.

Egy éves a 2-es villamos

"Az utolsó percek"

Az új villamos első pillanattól fogva nagy népszerűségnek örvendett, sajnos azonban a debütálás sok bakival volt tele. Nem működött a villamosokat előnyben részesítő zöldútkérés, ezért a buszoknál is rosszabb menetidőket futottak. Bőven lehetett volna több járatot indítani az első napokban, hiszen az újdonság ereje és az ingyenesség miatt olyan sok utas vette igénybe, hogy az már akadályozta a villamosok közlekedését, mivel az utasok alig fértek fel, az ajtó állandóan visszanyitott a villamosból kilógó hátizsákok vagy végtagok miatt. Nem volt ritka az utaslemaradás sem.

Egy éves a 2-es villamos


Az első napokban ilyen jegyet kapott minden utas.

 


Első élmények - “Szép, de lassú…”

Az ingyenes utazás természetesen nagyon jó ötlet volt, hiszen több szempontból is fontos volt, hogy a debreceniek, az utasok megismerjék az új villamosvonalt. Nem csak azért mert szépek a járművek, hanem azért is mert nagyon sokat kellett rá várni. (Talán már nem is emlékszünk rá, hogy két évig úgy volt feltúrva a város, hogy egy kapavágás sem történt.) Leginkább pedig azért, mert az induláskor olyan utasok is kipróbálták a villamost, akik annyit tudnak róla, hogy hosszú, kék vagy sárga és néha csilingel. Jó alkalom lett volna megmutatni, hogy a villamos tud gyors és kényelmes is lenni. Sajnos ehelyett túlzsúfolt, tömött járatokkal és a lassú villamosokkal találkoztak, ami miatt az első utasok nagy része hümmögve csak annyit jegyzett meg. “Szép, de lassú, annak való, aki ráér.”

Egy éves a 2-es villamos

Zöld út, a sikerhez?

A februári indulás óta a külső szakaszon üzembe helyezésre került a zöldútkérés, azaz a villamosok a kereszteződéshez érve szabad jelzést kapnak. Átesve a ló túloldalára ez “olyan jól sikerült, hogy ez a mai napig is nem kis fennakadást okoz főleg csúcsidőszakban a Bolyai és a Békessy Béla utcákon, ahol hosszú perceket kell várnia a keresztirányú forgalomnak. Megfigyeléseink szerint a hiba ott van a rendszerben, hogy a villamos szabad jelzése valamelyik keresztirányú forgalom számára biztosított szabad jelzés helyett kerül “átadásra a villamosnak”. Ezen úgy lehetne javítani, hogy villamos közlekedése esetén annyival nö a lámpaciklus, mint amennyit a villamos áthaladása elvesz. Mivel egyik kereszteződés sem szerves része egyik zöldhullámnak sem, ezért ez okozná a legkisebb zavartatást. Mára kissé javult a helyzet, azonban még mindig lehetne finomítani rajta úgy, hogy mindenki jól járjon.

Lassú, vagy nem lassú?

Az, hogy a villamos lassú-e vagy sem, a mai napig megosztja az utasokat.  Ennek oka, hogy a külső szakaszon, ahol működik a zöldútkérés érezhetően gyorsabb a közlekedés, azonban a belvárosi kereszteződésekben rosszabb a helyzet, vagy nincs érezhető változás.
A menetidő adatok és a gyakorlati mérésinek szerint, a két végállomás között, aki a belvároson átutazik, annak valóban gyorsabb a villamos. Viszont csak az egyik irányban, a Doberdó utca felé. Ennek két oka is van, csekély mértékben az, hogy visszafelé a Böszörményi út felé hosszabb az útvonal, illetve sajnos a belvárosban a Hunyadi utcai kereszteződésnél és a Nagyállomásra való behaladásnál még mindig sokat kell várnia a villamosnak, hiszen itt továbbra sincs előnyben részesítve.
Az első hetekben a Szent Anna utca és a Kossuth utca kereszteződésében lévő lámpák is lassítottak villamoson. Ezekben a kereszteződésekben a mai napig sincs előnyben részesítés, viszont annyi pozitívum történt, hogy egy lámpaciklus alatt kétszer kap szabad jelzést a villamos.
Aki nem  utazik át a belvároson, és nem száll át, azok számára különösebb változást nem hozott a villamos, összességében gyorsabb nem lett, csak jobban gyorsul, azt az érzetet keltve, hogy gyorsabb. Azonban a buszok és a villamosok menetidő adatait összehasonlítva lényegi változás nincs. Annyival lett gyorsabb a villamos, hogy nem kerüli meg a belvárost. Az “ősi”, Nagytemplom előtt kanyarodó, utasokat lábáról ledöntő 31-es is vígan hozta a húsz perces menetidőt.

 

Egy éves a 2-es villamos

A 2014. decemberében elvégzett felméréseink alapján meglehetősen vegyes a megítélése a villamos gyorsaságának.

 

Egy éves a 2-es villamos

Az, hogy az utasok gyorsabbak ítélik-e a 2-es villamost attól függ, hogy milyen viszonylatban utaznak, illetve átszállnak-e vagy sem. Ugyanakkor az egyértelműen látszik, hogy döntően javulást csak azon utasok éreznek, akik nem szállnak át buszra.

Figyelem, átszállás!

Szerencsére, mióta van 2-es villamos már nem jellemző, hogy a főtéri rendezvények miatt korlátoznák a közlekedésüket, és emiatt az egyik villamosról át kelljen szállni a másikra. Az átszállás azonban Debrecenben továbbra sem egyszerű!
Jeggyel és bérlettel utazók körében is vizsgáltuk az átszállást. Az utazási szokások ismeretében ez nem hozott meglepő eredményt. A bérlettel utazók nagyjából fele száll át, ami azt is mutatja, hogy Debrecenben nagyon is oda kell figyelni az átszálló utasokra, hiszen nem kevesen vannak.

 

Egy éves a 2-es villamos

Egy éves a 2-es villamos

A jeggyel utazók esetében már nagyon más a helyzet, lényegesen kevesebben vannak azok, akik átszállnak. Az eredmény nem meglepő, aki vonaljegyet használ, az alkalmanként utazik. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy miért olyan kicsi azoknak az aránya, akik vonaljegyet használva átszállnak. Az irreális költségek miatt ez sem meglepő, hiszen bármi más olcsóbb, mint két jeggyel, átszállva utazni. Ha vonaljeggyel is át lehetne szállni újabb jegy érvényesítése nélkül, akkor hasonló fele-fele arányt kapnánk, mint a bérlettel utazók esetében. Egyrészt azon utasok, akik útjuk nagy részét most gyalog teszik meg, azért hogy ne kelljen újabb jegyet érvényesíteniük kényelmesebben utazhatnának, anélkül, hogy ez bevételkiesést okozna. Másrészt olyan új utasok is utaznának, akik most az irreálisan magas utazási költségek miatt más alternatívát használnak. Egy biztos, hogy az alig több mint 15% ritkán, jeggyel, átszállva közlekedők minimális bevételkiesést okoznának az időalapú jegy bevezetésével.

Egy éves a 2-es villamos

 

Egy éves a 2-es villamos

Egy éves a 2-es villamos

Ilyen volt, ilyen lett: A Hunyadi utcán kibontásra került a korlát és könnyebb átszállni a buszról a villamosra és fordítva.

Egy éves a 2-es villamos

Egy éves a 2-es villamos

Ilyen volt, ilyen lett: A Böszörményi úton megépült a villamosmegálló melletti autóbuszmegálló és a gyalogátkelőhely, ami szintén könnyebbé tette az átszállást a buszok és a villamos között


Szép, gyors, de lehetne gyorsabb!

A minőségi mutatók közül több dologra is rákérdeztünk. Az utasok határozottan elégedettek a villamosok belső kialakításával. A leggyakoribb kritikaként a kevés ülőhelyet említették az utasok, amin - véleményünk szerint - gyakrabban közlekedő járatokkal lehetne segíteni.

Egy éves a 2-es villamos

Egy éves a 2-es villamos

A szépség nem minden, hiszen hiába szép a villamos, ha éppen nem jön. Sajnos az elmúlt egy évben, kéthetente arról szóltak, a híradások, hogy baleset történt a 2-es villamos vonalán. Ilyen esetekben a megállóhelyi kijelzőkön és a belső monitorokon nincs információ a probléma okáról, csak a következményekkel szembesül az utas, hogy áll a jármű a megállóban, vagy nem jön a villamos. Meglepően magas volt azok száma, akik ebben nem tudtak határozott állást foglalni.

Egy éves a 2-es villamos

Egy éves a 2-es villamos

Egy éves a 2-es villamos

Annak ellenére, hogy sokak szerint a 2-es villamos gyorsabb, mint a 31-es és 32-es autóbuszok, meglepő válaszokat kaptunk, amikor arra kérdeztünk rá, hogy mitől lenne jobb a 2-es villamos. Határozott fölénnyel nyert, hogy gyorsabban kellene közlekednie, ez még azok körében is gyakori vélemény, akik szerint gyorsabb a villamos. A korábban leírtakkal szinkronban pontosabb utastájékoztatásra is nagyobb szükség lenne.

Egy éves a 2-es villamos


Egy év tapasztalat

Hétvégétől változik a villamosok menetrendje, ami sok újdonságot nem tartogat. A teniszjátszmák végeredményére emlékeztető követési idők, (6-4, 6-2,- 4-6… stb.) továbbra is maradnak, mivel még mindig a jelzőlámpák ciklusidejéhez kell igazodni az indulási időknek. Ennek következménye a rendszertelen közlekedés, ami továbbra is meg fog maradni. Sajnos ez hétvégén, ritkább követésnél is előfordul, amit viszont a menetrend átalakításával és a menetidők csökkentésével lehetne elérni.

Mindent összevetve a szép, de kicsit lassú villamosunkat sokan használják, viszont bőven lenne még igény, lehetőség és kapacitás egyaránt, hogy még több utas használja napi szinten.
 

Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos
Egy éves a 2-es villamos