Zsúfolt karneváli nap, utasriasztó ideiglenes terelőútvonalak

Nyomtatás

Az elmúlt években évről évre egyre alacsonyabb színvonalon történik meg a Debreceni Virágkarnevál rendezvényeihez kapcsolódóan a közösségi közlekedési útvonalak ideiglenes átszervezése. Sajnos nem volt ez másként most sem, sőt a korábbi évek rossz szervezését is sikerült alulmúlni, számos városlakónak és a városba látogató turistának komoly kellemetlenséget okozva ezzel.

Annak ellenére, hogy már augusztus elején eljuttattuk javaslatunkat mind a DKV Zrt., mind a Főnix Rendezvényszervező Kht., mind Debrecen Megyei Jogú Város Városfejlesztési Főosztálya felé, annak csak néhány újításként megjelenő elemét alkalmazták, és a komplex javaslatunk leglényegesebb szempontjait figyelmen kívül hagyták.

Javaslatcsomagunkat három lényegi szempontot figyelembe véve állítottuk össze: Egyrészt a végállomások között a megszokott közvetlen kapcsolatok, eljutási lehetőségek az útlezárások idején is megmaradjanak, azaz lehetőleg egy vonal se kerüljön kettévágásra. Másrészt a közösségi közlekedés kerüljön közel az emberekhez, azaz a rendezvény helyszíneihez minél közelebbi terelőútvonalak és ideiglenes végállomások kerüljenek kialakításra, ahonnan a járművek előre meghirdetett időpontokban indulnak. Harmadrészt pedig nem csak augusztus 20-án, de ez egész karneváli héten bővített üzemidővel, az éjszaki órákban is kellett volna menetrend szerint autóbuszokat közlekedtetni.

Mindezekkel ellentétben kettévágásra kerültek vonalak, és a központtól távol eső ideiglenes végállomásokról (Segner tér, Attila tér) való indulási idők sem kerültek meghirdetésre. Az üzemidő nem lett kiterjesztve, még az elmúlt években alkalmanként látott mértékben sem.

A Városfejlesztési Főosztály szerint azért nem került alkalmazásra minden vonal esetén átszállásmentes terelőútvonal, mert a nagy járatszám miatt a járművek akadályozták volna egymást az Erzsébet utcán. Ezzel szemben az így megoldott terelés mindössze 40 jármű elhaladását jelentette volna óránként és irányonként, ami nem sok összehasonlítva a végül arra közlekedő 34, vagy a sokkal szűkebb Széchenyi utcán egy munkanap óránként elhaladó 51 járművel. Az esti órákra javasolt, rövidebb, és a rendezvények helyszínéhez közeli Hunyadi János utca - Rákóczi út terelőútvonal külön indoklás nélkül került elvetésre.

Szintén a forgalmi nehézségekre hivatkozva a Dósa Nádor tér sem került ideiglenes végállomásként használatba vételre több vonal számára. Ehelyett a parkolási lehetőség került túlsúlyba, ami azonban még a karneváli rendezvényekre autóval érkezőknek sem jelentett megoldást az igényekhez képesti kis kapacitás miatt. A belvárosi torlódásokra megoldást a gépjárműforgalom korlátozása hozott volna, nem pedig az egyébként is a személyautókhoz képest ritkán közlekedő autóbuszok közlekedésének korlátozása.

Szakmai anyagunkban többlet járművek beállítását javasoltuk a belvárosi helyszínekhez közel, amelyek a karneváli menet elvonulását követően elszállították volna a helyszínt elsőként elhagyni kívánó utasokat. Javasoltuk a villamosforgalom szakaszos fenntartását is a menet haladásának függvényében. Ezzel és a korábbi évek gyakorlatával szemben csak az útvonal teljes felszabadulása után indult meg a forgalom, az is a hétvégi menetrend szerint. Ez rendkívüli zsúfoltságot okozott, sőt utaslemaradást is tapasztaltunk.

Az elhúzódó esti felvonulás és tűzijáték miatt nagyon sokan nem tudták a közösségi közlekedést igénybe venni hazaútjukhoz. A megállókban reménytelenül várakozó helyi lakosokkal és értetlenül álló turistákkal (főleg külföldiekkel) találkoztunk, akik elkeseredve vették tudomásul, hogy a rendezvényre való tekintettel sem közlekednek járművek a hazajutást biztosító időpontokban.

Az egyébként is megbízhatatlan utastájékoztató rendszer a terelőútvonalakat nem tudta kezelni, ezért pontatlan, helytelen információt szolgáltatott. Sajnos azt tapasztaltuk, hogy nem minden megállóhelyen kerültek kihelyezésre a terelésről szóló információs "táblák", vagy a celluxból és A4-es papírból álló lapok hamar megrongálódtak.

Az indokolatlan – és csak látszólagostakarékoskodásnak és a rossz szervezésnek köszönhetően nem csak a közösségi közlekedés használata volt körülményes, hanem a városunkba látogatók azt a lehetőséget sem kapták meg, hogy kipróbálhassák az új autóbuszokat, hiszen azok ritkán és a rendezvények helyszínétől távol közlekedtek. Ez nem csak jelentős bevételtől fosztotta meg a közlekedési céget, hanem presztízsveszteséget okozott a városnak is, mert a szállására haza gyalogolni kényszerülő turista nem biztos, hogy legközelebb is a városunkba látogat. Bízunk benne, hogy jövőre hasonló hibáktól mentesen kerülnek kialakításra az ideiglenes terelőútvonalak.

CsatolmányMéret
Összehasonlító táblázat az egyesületük által javasolt és az ezzel szemben megvalósult megoldásokról59.48 KB