Menetrendi változások

Nyomtatás

Elkészült és kihirdetésre került a DKV Zrt. 2009. július 1-től érvényes - közgyűlés által még nem elfogadott - autóbusz-menetrendje. Első ránézésre nem olyan sok a változás, de ha jobban szemügyre vesszük, akkor látjuk, hogy ha csak kis mértékben is, de majdnem minden vonalon változik a menetrend. Bár csak néhány busz útvonala változik majd (összevonás), de azok utasforgalmukat tekintve az közösségi közlekedést használók széles körét fogják érinteni.

A járatok indulási ideje három (16, 33, 37) kivételével valamennyi vonalon változik. Van ahol csak egy-egy járat közlekedik a korábban megszokottól eltérő időpontban, de van ahol a teljes menetrendet újra kell tanulni. A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében, ezért érdemes jobban szemügyre venni a változásokat. A továbbiakban részletesen is megtekintheti, hogy milyen változások várhatók.

A legszembetűnőbb változás, hogy az 1 - 9 jelzésű autóbuszok átszámozásra kerültek a 40-es számmezőbe, úgy hogy az eddig megszokott viszonylatszámok elé egy négyes kerül. Tehát az 1, 1Y, 2, 3, 4, 4Y, 5, 7, 8 és 9 jelzésű autóbuszok rendre 41, 41Y, 42, 43, 44, 44Y 45, 47, 48 és 49 számot kapják. Erre egyrészt azért volt szükség, hogy az azonos útvonalon közlekedő 2-es trolit és 2-es buszt, valamint 3-as trolit és 3-as buszt ne tévesszék össze az utasok.

Az azonos színezésű, de eltérő típusú járművek megkülönböztetése egy turistának vagy egy gyakorlatlan utasnak nem biztos, hogy elsőre sikerül, így rossz irányba közlekedő járműre szállhat. Másrészt a teljes 1-9 számmező átszámozására pedig praktikusan azért került sor, hogy a későbbi fejlesztések során megvalósuló kötöttpályás vonalak esetén se okozzon gondot egy esetleges azonos viszonylatszám. Cikkünkben a továbbiakban az új viszonylatszámokat és megállóneveket használjuk.

Egyik leglényegesebb változás, hogy a 27-es busz összevonásra kerül a 25 és 25Y-os buszokkal, így azok útvonala meghosszabbításra kerül a Vincellér utcáig. A két megmaradó és bővülő vonal eddigi utasai jelentős változást nem fognak tapasztalni, ellenben a 27-es utazóközönségével, ahol a korábban megszokott napközbeni 7-8 perc helyett 10 percenként közlekednek majd a járatok, sőt tanszüneti munkanapokon 15 percenként. A Kistemplom, mint frekventált megállóhely kihagyása is okozhat kellemetlenséget a villamosra való átszállási kapcsolat romlása miatt.

A legérdekesebb változás Józsa és a Dobozi lakótelep közlekedésében lesz. Megszűnik a 28-as busz, szerepét a Józsára közlekedő 34, 35, 35Y és 36 jelzésű buszok veszik át, amelyek nem csak a Segner térig, hanem a Dobozi Lakótelepig közlekednek majd. Ezáltal a Segner tér és a Dobozi lakótelep között gyakrabban, több járat közlekedik július elsejétől. A Böszörményi úton összességében kevesebb járat fog közlekedni, azonban egyenletesebb követési idő várható, amennyiben a hosszú vonal hátrányaként nem szednek fel jelentős késést a járatok. A hosszú közös szakaszon tanítási napokon, csúcsidőszakban 6-7 perces követés van tervezve, amely a forgalmi zavarok miatt reggel 6 és 8 óra között nem biztos könnyen tartható lesz. A fenti változásoknak köszönhetően Józsára gyakrabban indulnak majd a buszok. A 36-os hétköznap 30 percnél ritkábban nem fog járni, a 34-es tanítási időszakban gyakrabban, és Felsőjózsán belül is hosszabb útvonalon közlekedik majd.

 A fenti változások miatt megszűnnek a józsai helyijáratok (J1, J2, J3), ezért sajnos a Józsai Köztemető ezt követően busszal nem lesz elérhető.

Az új menetrendben a jelenleg szakaszhatáros vonalakra nincs utalás, reméljük ez arra enged következtetni, hogy nem lesznek szakaszhatáros vonalak és egy jeggyel végig lehet majd utazni a teljes vonalon.

Megszüntetésre kerül a 40-es busz is, a Júlia-telep ellátását pedig a 23-as busz fogja átvenni, amely a Zákány utcát követően nem balra, hanem jobbra fordul, majd rögtön balra a Sámsoni útra, ahonnan a 40-es megszokott vonalán halad a Júlia telep felé.

A 22-es új számot kap, változatlan menetrenddel és változatlan útvonalon 17A jelzéssel közlekedik.

A változások talán legnagyobb vesztese a 11-es busz, amellyel kapcsolatban jelen menetrendben meghirdetettek szerint szeptembertől számíthatunk problémákra. A járatok ugyanis tanítási időszakban, munkanapokon csúcsidőben 25 percenként közlekednek majd (20 perc helyett). Amellett, hogy kevesebb járat közlekedik, nehezen megjegyezhetővé teszi a menetrendet, ugyanis minden órában más időpontban indulnak a járatok. A Veres Péter után pedig a csúcsidőben megszokott 10 percenkénti ütemes közlekedés felborul. A hétvégi menetrendben sincs pozitív változás reggel és kora délután egy-egy járattal kevesebb közlekedik.

A 13-as busz sem szerencsés, ugyan reggel 7:15 és 7:21 között négy autóbusz is indul Pallagra az iskolásokkal, de a hajnali és az esti órákban kevesebb járat közlekedik majd. A megszűnő járatok és az indulási időpontok átalakítása miatt az esti órákban nem indul minden órában busz, hanem csak másfél óránként.

Jellemző, hogy munkanapokon A 13, 19, 30, 31, 32, 41Y, 44, 44Y, 45, 47, 48, 49 vonalakon - viszonylattól függően - a csúcsidőszakok végén, elején, hajnalban vagy késő este egy-egy járattal, járatpárral kevesebb közlekedik majd. Sajnos hétvégén a 11, 13, 30, 47 és 49 vonalakon (reggel és/vagy este időszakonként egy-kettővel) kevesebb járat fog közlekedni.

Ezeket nem pótolja az a mindenképpen pozitív változás, hogy hétvégén (reggel és délután) gyakrabban közlekedik majd a 10, 15 (vasárnap), 25, 25Y, 31, 41, 41Y, 44, 45. A 31-es vonalon további pozitív változás, hogy az első járat indulási ideje 3:55-re kerül, így esély nyílik az első Budapestre induló vonat elérésére. Ahhoz, hogy kényelmesen vonatjegyet is tudjunk venni egy 3:50 perces indulás optimálisabb lenne.

Szintén pozitívum, hogy az eddig csak műszakos dolgozókat kiszolgáló vonalak közül a 21 és a 46 (17F) egész nap, óránként közlekedik majd. A már megszokott időpontokban, vagy attól csak néhány perc eltéréssel az eddig megszokott járatok is közlekednek. Sőt, nem csak munkanapokon, hanem hétvégén is a munkanapival azonos menetrend lép életbe. A Határ úti ipari park valamint a Nyugati Ipari Park és a bevásárlóközpontok elérhetősége ezáltal jelentősen javul.

Az összevonások során hosszú zavarérzékeny vonalak alakulnak ki, amelyek kétségtelen pozitívuma az átszállásmentes közlekedés, de különösen a reggeli csúcsidőszakban különleges odafigyelést igényelnek majd a szolgáltató részéről. Az ilyen problémákat a központi forgalomirányító rendszer hatékony használatával operatívan jól lehet kezelni, hogy menetrend a lehető legpontosabban lebonyolítható legyen, de hosszú távon nélkülözhetetlen - a közösségi közlekedést előnyben részesítő - fejlesztéseket tesznek szükségessé.

Minden vonalat érint, hogy sok megálló új nevet kapott. Első sorban a régi megszűnt cégekről, intézményekről elnevezett megállók nevei változtak, de a házszámos utcanevet tartalmazó megállók nevei is - jellemzően a keresztező utcákról elnevezve - változtak.

Az alábbiakban - a DKV Zrt. honlapján megjelent menetrend alapján - vonalanként összegyűjtöttük a változásokat.

Kérjük vegyék figyelembe, hogy a menetrend életbe léptetéséről a végleges döntést Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése mondja ki, ezért a DKV Zrt. honlapján és kiadványaiban a későbbiekben ismételten tájékozódjon az esetleges további változásokról.

CsatolmányMéret
Részletes menetrendi változások 2009. július 1-től (Nomtatható PDF)316.23 KB
Józsai vonalak egyesített menetrendje a régi 28-as utasainak470 KB

Hozzászólások

Konvoj

Tisztelt Derke!

Van pár észrevételem a menetrendhez. A buszok olyan szakaszokon, ahol a járatok fedik egymást, sokszor konvojban mennek, utána hosszú percekig semmi nem jön. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a menetrendek nagy részét átvette a Volántól a Dkv, a hibákkal együtt. Különösen bosszantó ez a dolog olyan belvárosi szakaszokon, mint pl. a Kossuth és a Széchenyi utcán (a Burgundiától a Mechwartig) /41,41y, 34, 36, 3, 45-ös viszonylatok/, vagy az Egyetem sugárúton /10,12,26-os/, de említhetném a Rákóczi utcától a Mester utcáig /31, 24, 43-as/ tartó szakasz, vagy a Dózsa György utat /31, 32 ,12, 15-ös/. Ezekre a szakaszokra az ott közlekedő összes járat szinte mindig egy időben érkezik, konvojban haladnak. Aki pár megállót szeretne menni ezeken a szakaszokon, mindegy nagyjából, hogy melyikre szállna, mert rövid távon egy útvonalon mennek. De ha egyszerre húznak el, marad a várakozás, vagy a gyaloglás. A menetrend összeállítóinak figyelembe kellene venni nem csak azt, hogy a végállomásokról mikor indulnak a buszok, hanem azt, ahol megállókon keresztül fedik egymást a járatok, azokra a szakaszokra ne egyszerre érkezzenek. Így arányosan elosztva mindig jönne egy busz, amire fel lehet pattanni, ha csak pár megállót szeretne menni az ember, a belvárosi közlekedés rugalmasabb lenne. (Eme észrevételeimet a haon fórumára is beírtam.) Célszerű lenne a menetrendet felülvizsgálni ebből a szempontból is, ha a Dkv színvonalasabb szolgáltatásra törekszik. A fenti szakaszokat a teljesség igénye nélkül, saját utazói tapasztlataim alapján említettem.

konvoj

A sok fonódó viszonylat miatt ezt a jelenséget nem nagyon lehet kezelni. A közúti forgalom ugyanis a jelzőlámpa cikloshoz áll be, és ha a buszok időfekvésileg közel vannak egymáshoz, akkor (az autókkal együtt) kvázi feltorlódnak. És akármennyire is precíz a menetrendszerkesztés, és a menetrendszerűség, a zöldidőben egyszerre több busz fog átmenni. És lehet, hogy a konvoj elejének 2-3 perc késése van, de a konvoj vége menetrendszerint érkezik.

 

Ez nem debreceni sajátosság. A városi közlekedésben ha egy mértéknél tovább nő a járatgyakoriság, azzal párhuzamosan csökken a menetrendszerűség. Szóval, ha meg lesz a 2-es villamos, és megszűnik a 31, 32 (csakhogy a Kossuth-Széchényi tengelyt említsem), várhatóan javulni fog a többi (41, 45, 25 stb) busz menetrendszerűsége is.

 

Persze lehet, hogy a dékávénál is lehetnek még javítani a menetrendszerkesztésen, ennyire nem ismerem a belsőügyeket. Ez csak az én egyéni szociális (és szakmai) véleményem.

Bérletigazolvány

Kérdésem a következő: a bérletigazolványt is le kell cserélni? Erről ugyanis sehol sem találtam információt.

Bérletigazolvány egyelőre marad

Nem, egyelőre a helyi utazáshoz használt bérletigazolványokat nem kell lecserélni, használható a korábbi. Feltehetően a cserére később kerül sor.

A 35S jelű buszról, illetve az új menetrendről

1. A 35S jelű busz útvonala egy az egyben megegyezik a megszüntetett 4A-s troli vonalával. Nem volna célszerű inkább azt újraindítani? Hiszen a vezetékek megvannak, s bármennyire is a legkorszerűbb, EURO5-ös motorral járnak az új buszok, a troli még mindig tisztább.

2. Remélem, az új menetrend megszünteti azt a tarthatatlan állapotot, amely jelenleg rendszeresen tapasztalható a részben közös útvonalon közlekedő járatok esetében. Például a Dobozi lakótelepet is érintő 28-as, 19-es, 3-as buszok, illetve a 2-es, 3E-s trolik esetében. Jelenleg ugyanis nagyon gyakran előfordul, hogy ezek a buszok és trolibuszok egyszerre érkeznek a megállóba, s utána egymást követve mennek tovább. Nyilván ez azt jelenti, hogy egyrészt a buszok kihasználatlanok (a 19-es és a 28-as legtöbbször csuklós), másrészt aránytalanul sokat kell várni a következőre, ha valaki csak 1-2 perccel később ér a megállóba. Most, hogy a 28-as megszűnik, s helyette lesz négy másik viszonylat, várható-e, hogy ez az anomália megszűnik és kiegyenlített lesz a buszok követési ideje? Hiszen van olyan utas is, akinek az Ótemető utcai megállóból (a főiskolánál) a célja eléréséhez mind a 19-es, mind a 28-as, mind a 3-as busz jó.

3. Nem lehetne sűríteni a 3E troli menetrendjét? Hétvégén túlságosan kevés járat van belőle. Nemcsak az egyetemisták, vagy az egyetemi oktatók közlekednek vele, hanem mások is. Hiszen milyen jó, hogy a Dobozi lakótelepről kényelmesen, átszállás nélkül el lehet érni a Nagyerdőt, a Klinikát, vagy akár az Állatkertet.

1.) A 35S gyakorlatilag nem

1.) A 35S gyakorlatilag nem önálló viszonylat. Mivel a józsai vonalak egyik végállomása sem hagyományos értelemben vett végállomás vagy forgalomirányító hely, ahol a járművezetők eltölthetik a pihenőidejüket ezért a kiszolgálás a Segner térről történik, ami azt jelenti, hogy a végállomáshoz külön menetben ki kell állni. A 35S azért "született", hogy ez a kiállás ne üresen, utasok nélkül történjen. A buszok a  Dobozi lakótelepre érve viszonylatszámot váltanak, és 34, 35, 35Y vagy 36 jelzéssel közlekednek tovább.

2.) "Remélem, az új menetrend megszünteti azt a tarthatatlan állapotot, amely jelenleg rendszeresen tapasztalható a részben közös útvonalon közlekedő járatok esetében."

Én is remélem, de nem látom, hogy ebben a menetrendben a menetrendszerűség javulna. Különösen a troli esetén, ahol a pontos indulási idők sem ismertek.

"Most, hogy a 28-as megszűnik, s helyette lesz négy másik viszonylat, várható-e, hogy ez az anomália megszűnik és kiegyenlített lesz a buszok követési ideje?"

A csúcsidei követési időkben valahogy nem sikerült a rendszeresség, 5-6-7-8 perces időközök váltakoznak. Csúcsidőn kívül a menetrendben foglaltak szerint is ütemesebb a közlekedés és egy kis odafigyeléssel ez tartható is lesz. Csúcban lesznek problémák.

3.) "Nem lehetne sűríteni a 3E troli menetrendjét?"

Valóban jó lenne, ha 20 percenként közlekedne, és többlet járművet sem igényelne. Az egyetemi troli átszervezésére készült egy javaslat, amely a szakmai anyagok részben olvasható. A javaslat egészének vagy egy részének megvalósítása már nem rajtunk fog múlni.